این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کیمیای هنر، جلد ۷، شماره ۲۷، صفحات ۷۷-۹۱

عنوان فارسی نظریه شرق‌شناسی پنهان و کاربست مفهوم عالم مثال در تفسیر نگارگری ایرانی
چکیده فارسی مقاله عالم مثال علاوه بر نقشی که در عرفان و به خصوص عرفان اسلامی ایرانی دارد از ضرورت‌های مهمی نیز در فلسفه اسلامی برخوردار است. با اتکا به این‌که مهمترین خصیصه عالم مثال در نقش میانجی آن نهفته است، این عالم به نوعی امکان بر طرف ساختن برخی ابهامات و مشکلاتی که فلسفه و الهیات مشایی با آن روبرو بود را فراهم ‌آورد. اما به نظر می‌رسد ضرورت‌هایی که درباب طرح آن در فلسفه و عرفان اسلامی وجود دارد درخصوص مطرح کردن آن به مثابه‌ی سرچشمه نگارگری ایرانی چندان قابل اتکا نباشد. طرح عالم مثال به عنوان سر منشأ الهام نگارگر ایرانی، درصدد است تا دلیلی برای فضاسازی خاص آن باشد؛ این در حالی است که این نظریه علاوه بر این‌که نمی‌تواند پاسخ‌گوی بسیاری از شبهات و ابهامات در این خصوص باشد، در نهایت بسیاری از خصایص نگارگری ایرانی که در پیوند با تاریخ‌مندی و رسانه تصویری آن است را نیز نادیده می‌گیرد. با اتکا به گسترش طرح این نظریه توسط سنتگرایان و برخی مستشرقین می‌توان طرح این رویکرد درباب نگارگری را همسو با نظریه‌ی شرق‌شناسی پنهان قلمداد کرد. لذا به نظر می‌رسد بتوان نگارگری را به عنوان بخشی از هنرهای تصویری متأثر از خصایص فرمی و سنت فرهنگی و اجتماعی خاص آن قلمداد کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سنت‌گرایی، شرق‌شناسی پنهان، عالم مثال، نگارگری ایرانی

عنوان انگلیسی A critical Reading of the Imaginal World in Persian Traditional Painting and its Relation to the Hidden Orientalist Theory
چکیده انگلیسی مقاله In addition to its role in mysticism and especially the Islamic mysticism of Iran, the Imaginal World has important implications in Islamic philosophy. Considering that the most important feature of the Imaginal World is its inbetween role, this world has overcome some of the ambiguities and problems of Peripatetic philosophy and theology. But it seems that the necessities of presenting the Imaginal World in Islamic philosophy and mysticism are not reliable as the source of Persian traditional painting. Introducing the Imaginal World as a model and source of inspiration is a reason for the special space of Iranian traditional painting; however this opinion not only respond to many of the doubts and ambiguities in this issue, but also, it seems that many of the features of Iranian traditional painting are also ignored, which is associated with history and its visual media. The extension of this view by Traditionalists and some Orientalists can be reconciled with the theory of hidden Orientalism. Nevertheless, it seems that Persian traditional painting can be considered as a part of pictorial arts which is influenced by formal qualities and its cultural and social traditions instead of Imaginal World.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی اکبر جهانگرد | Ali Jahangard



نشانی اینترنتی http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-207&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1534/article-1534-1228490.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات