این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرآیند مدیریت و توسعه، جلد ۳۱، شماره ۱، صفحات ۸۳-۱۰۲

عنوان فارسی طراحی الگوی عوامل موثر بر قصد خرید محصولات داخلی با رویکرد فراتحلیل
چکیده فارسی مقاله اگرچه برخی نظریه‌های اقتصادی از جمله نظریه‌های مزیت نسبی و مطلق از آزادسازی تجارت بین کشورها حمایت می‌کنند اما وابستگی‌ها و خطرهای مختلف فرهنگی، سیاسی، امنیتی و... باعث شده است که کشورها بر استفاده از محصولات داخلی تاکید نموده و حتی به صادرات نیز روی آورند. در مرکز زنجیره‌ای که به خرید محصولات داخلی منجر می‌شود، مصرف‌کنندگان قرار دارند زیرا تا زمانی‌که مصرف‌کنندگان محصولات داخلی را خریداری ننمایند، افزایش در تولید محصولات داخلی نمی‌تواند راه حل مقابله با محصولات وارداتی باشد. در کشورهای مختلف پژوهش‌هایی پیرامون عواملی که می‌توانند مشتریان را به خرید محصولات داخلی سوق دهند انجام شده است اما عوامل بدست آمده متعدد و در برخی موارد نیز نتایج به‌دست آمده متناقض بوده است. پژوهش حاضر با بررسی جامع پژوهش‌های منتشر شده، در نهایت 35 مطالعه مختلف در قالب 25 مقاله را با استفاده از روش فراتحلیل و نرم افزار CMA2 مورد بررسی قرار داده است. نتایج حاکی است متغیرهای کیفیت و نگرش به ترتیب با اندازه اثرهای 493/0 و 297/0 بیشترین تاثیر و متغیرهای قوم‌گرایی و هنجار با اندازه اثرهای 294/0 و 226/0 کمترین تاثیر بر قصد خرید محصولات داخلی داشتند. اما متغیر قضاوت محصول تاثیر معناداری بر قصد خرید محصولات داخلی نداشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله محصولات داخلی، قوم‌گرایی، نگرش، قصد خرید، فراتحلیل

عنوان انگلیسی Designing a Model for Factors Influencing Purchase Intention of Domestic Products Based on Meta-Analysis Approach
چکیده انگلیسی مقاله Although some economic theories, including comparative and absolute advantage theories, support the liberalization of trade among countries, different types of dependency and various cultural, political and security dangers have led countries not only to utilize their own domestic products but to enhance their export. Consumers are in the center of the chain that leads to the purchase of domestic products because as long as consumers refrain from purchasing domestic products, no increase in domestic production can be a solution to diminish imports. In different countries, researches have been  conducted on factors that can encourage customers to buy domestic products, but in some cases the factors obtained have been too numerous and the results have been contradictory. To collect data for this study, a comprehensive review of 35 different published studies in 25 articles was carried out using meta-analysis method and CMA2 software. Results show that quality and attitude have the highest effect (0.493 and 0.297, respectively) and the ethnocentrism and norm have the least effect on the domestic products purchase intention (0.294 and 0.226, respectively). But product  judgments does not have any significant effect on the intention to purchase domestic products.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله قاسم بخشنده | ghasem bakhshandeh
university of Isfahan
دانشگاه اصفهان

علی کاظمی | ali kazemi
university of Isfahan
دانشگاه اصفهان


نشانی اینترنتی http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-2988-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1001/article-1001-1244574.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات