این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مجله پزشکی ارومیه
، جلد ۲۹، شماره ۱۱، صفحات ۷۶۳-۷۷۲
عنوان فارسی
بررسی عملکرد اجرایی برنامه ریزی در بین بیماران مصروع(تونیک-کلونیک، صرع میوکلونیک جوانان) و افراد سالم
چکیده فارسی مقاله
پیشزمینه و هدف: بیماری صرع یک بیماری عصبی مزمن بوده که با تشنجهای مکرر و تغییر رفتار، احساس، ادراک، یادگیری و حافظه همراه است. پژوهشهای مختلف نشان میدهد که تخلیه حملات صرع در بخشهای مختلف مغز، عملکرد اجرایی برنامهریزی بیمار را تحت تأثیر قرار میدهد، مانع پردازش رفتارهای پیچیده فردی میشوند. هدف از این مطالعه مقایسه عملکرد اجرایی برنامهریزی افراد مصروع تونیک-کلونیک و میوکلونیک جوانان و افراد سالم است. مواد و روشها: مطالعه حاضر بر اساس طرح پس رویدادی (علی-مقایسهای)، با روش نمونهگیری در دسترس تنظیم شد. جامعه موردنظر شامل تمامی افراد مبتلا به صرع مراجعهکننده به بیمارستان امام خمینی شهرستان ارومیه و حجم نمونه متشکل از 133 نفر (73 نفر بیمار و 60 نفر افراد سالم) در گروه سنی 35-18 سال بود. از گروه نمونه بیماران 14 نفر به دلیل نداشتن ملاکهای انتخاب حذف شدند و 59 نفر بیمار (29 نفر صرع میوکلونیک و 30 نفر صرع تونیک کلونیک) باقی ماندند. ابزار مورداستفاده جهت سنجش آزمایه نوروسایکولوژی برج هانوی (هفت حرکتی) بهمنظور ارزیابی عملکرد برنامهریزی میباشد. دادههای جمعآوریشده با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره و آزمون تعقیبی شفه مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشاندهنده تفاوت معنیدار هر دو گروه صرع تونیک-کلونیک و صرع میوکلونیک جوانان با افراد سالم در مسائل شش و هفت حرکتی (01/0 p<) بود. آزمون تعقیبی شفه نیز نشان داد، بین دو گروه صرع تونیک-کلونیک و صرع میوکلونیک جوانان در عملکرد اجرایی برنامهریزی تفاوت معناداری (p >0/05) وجود ندارد. نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشان میدهد، عملکرد برنامهریزی افراد مصروع تونیک-کلونیک و میوکلونیک جوانان پایینتر از افراد سالم میباشد، این یافتهها مؤید یافتههای قبلی مبنی بر کاهش عملکردهای شناختی در افراد مبتلا به این دو صرع میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Survey of Planning Executive functions in patients with epilepsy (tonic-clonic, juvenile myoclonic epilepsy) and healthy people
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Aims: Epilepsy is a chronic neurological disease that is manifested in the form of frequent seizures and accompanied by changes in behavior, sensation, perception, learning, and memory. Different findings indicate that discharge seizure in different parts of the brain affects the Executive functions, and also prevents processing in complex individual behaviors. The purpose of this study was to compare Executive functions in patients with epilepsy (tonic-clonic, juvenile myoclonic epilepsy) and healthy subjects. Materials & Methods: In this casual-comparative study, convenience sampling method was used. The study population consisted of all epileptic patients referring to Imam Khomeini Hospital in Urmia and the study sample included 133 participants (N= 73 Patients and N= 60 healthy subjects) aged 18-35 years. Among the patients, 14 participants were excluded due to lack of selection criteria and 59 participants (N= 29 with myoclonic and N= 30 with Tonic-clonic epilepsy) remained in the study. Data regarding Examination neurophysiology was gathered by Tower of Hanoi (seven motor) to evaluate the Executive functions, and analyzed by Multivariate analysis of variance and Scheffé post - hoc test was used for independent groups. Results: The results of multivariate analysis of variance showed a significant difference between both group in the six and seven motor (p< 0/01). The Scheffé post - hoc test also revealed that there was no significant difference (p> 0.05) between the two groups in the tonic-clonic epilepsy and juvenile myoclonic epilepsy in the Executive functions. Conclusion: Findings indicate that the Executive functions the tonic-clonic epilepsy and juvenile myoclonic epilepsy is lower than that of healthy subjects. These findings confirmed previous findings that cognitive functions deteriorate in patients with epilepsy.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ظریفه سهرابی | Zarife Sohrabi
Azarbaijan Shahid Madani University, School of Psychology of Education, Tabriz, Iran
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
حسن یعقوبی | Hassan Yaghoubi
Department of Psychology, School of Psychology and Education, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
بهزاد شالچی | Behzad Shalchi
Department of Psychology, School of Psychology and Education, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
نشانی اینترنتی
http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2569-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/27/article-27-1246021.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
علوم اعصاب
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی(توصیفی- تحلیلی)
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات