این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۵، شماره ۳۲، صفحات ۱-۲۶

عنوان فارسی سنجش روابط علی بین مهارتهای تدریس و پیشرفت تحصیلی دانشجویان با نقش میانجیگری احساسات مثبت و منفی و کنترل ادراک‌شده با رویکرد مدل یابی معادلات ساختاری
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط علی بین مهارت­های تدریس و پیشرفت تحصیلی دانشجویان با نقش میانجی­گری احساسات مثبت و منفی و کنترل ادراک‌شده با رویکرد مدل­یابی معادلات ساختاری انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و روش تحلیل از نوع مدل­یابی معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان یاسوج در سال تحصیلی96 - 1395 به تعداد 1604 نفر تشکیل می­دهند که به‌صورت تصادفی طبقه­ای 359 نفر از آن‌ها مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­های محقق ساخته­ مهارت­های تدریس (1395)، محقق ساخته احساسات مثبت و منفی (1395) و کنترل ادراک‌شده تتریک و لاراکو (1987) استفاده گردید. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار spss24 و Amos23 صورت گرفت. یافته‌های پژوهش نشان داد که مهارت­های تدریس با احساسات مثبت، کنترل ادراک‌شده و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار (sig=0/0001) و با احساسات منفی رابطه منفی و معناداری (sig= 0/0001) دارد. همچنین مهارت­های تدریس، احساسات مثبت، احساسات منفی و کنترل ادراک‌شده بر پیشرفت تحصیلی به ترتیب با ضریب مسیر 26/0 و 232/0 و 235/0- و 275/0 اثرگذار بوده و مهارت­های تدریس 7/6 درصد، احساسات مثبت 3/5 درصد، احساسات منفی 5/5 درصد و کنترل ادراک‌شده 5/7 درصد از پیشرفت تحصیلی دانشجویان را به‌طور مستقیم تبیین می‌نمایند. از این رو، می­توان نتیجه­گیری کرد که مدرسان با داشتن احساسات مثبت و مهارت­های تدریس قوی و دور کردن احساسات منفی از خود، می­توانند پیشرفت تحصیلی دانشجویان را افزایش دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تدریس،پیشرفت تحصیلی،احساسات،کنترل،

عنوان انگلیسی Assessment of causal relationships between teaching skills and students’ academic progress with the mediating role of positive and negative emotions and perceived control using the Structural Equation Modeling approach
چکیده انگلیسی مقاله The present study aimed to assess the causal relationships between teaching skills and students’ academic progress with the mediating role of positive and negative emotions and perceived control using the structural equation structural equation modeling approach. The research method was descriptive of correlational type and the analysis method was structural equation modeling. Research population comprised all students of Farhangian University of Yasuj, Iran, during The academic year 2016-2017 (n=1604). From among these, 359 were selected through stratified random sampling. Data were collected using a researcher-made teaching skills questionnaire (2016), researcher-made positive and negative feelings­ questionnaire (2016), and perceived control questionnaire (Tetrick and LaRocco, 1987). Data were analyzed in SPSS 24 and Amos 23. Results revealed that teaching skills are positively correlated with positive feelings, perceived control, and academic progress (sig= 0.0001), but negatively correlated with negative feelings (sig= 0.0001). Moreover, teaching skills, positive feelings, negative feelings, and perceived control affected academic progress with the path coefficients of 0.26, 0.232, -0.235, and 0.275, respectively, and directly explained 6.7, 5.3, 5.5, and 7.5% of students’ academic progress, respectively. It can be concluded that instructors can enhance students’ academic progress by having positive feelings and remarkable teaching skills and distancing themselves from negative feelings.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مصطفی باقریان فر |
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی در آموزش عالی دانشگاه اصفهان

معصومه فلاح نودهی |
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور شاهرود

علی اکبر دولتی |
دانشگاه اصفهان


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات