این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۵، شماره ۳۲، صفحات ۴۳-۶۴

عنوان فارسی بررسی رابطۀ هوش هیجانی و باورهای غیرمنطقی با سلامت روان
چکیده فارسی مقاله هدف تحقیق حاضر بررسی رابطۀ هوش هیجانی و باورهای غیرمنطقی با سلامت روان بود. جامعۀ این تحقیق شامل همۀ معلمان آموزش‌وپرورش شهرستان مسجدسلیمان در سال تحصیلی 1396-1395 بود. 265 معلم به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند و پرسش‌نامه‌های هوش هیجانی بار-آن، باورهای غیرمنطقی جونز و سلامت روان GHQ-28 را تکمیل کردند. نتایج نشان داد که بین ابعاد هوش هیجانی (شاملِ خودآگاهی هیجانی، جرأت‌مندی، حرمت نفس، خودشکوفایی، استقلال، همدلی، مسئولیت‌پذیری اجتماعی، واقعیت‌آزمایی، تحمل فشار روانی، کنترل تکانه، شادکامی و خوش‌بینی) و سلامت روان معلمان رابطۀ معناداری وجود دارد و از سوی دیگر، بین مؤلفه‌های باورهای غیرمنطقی (شامل انتظار زیاد از خود، واکنش به ناکامی، بی‌مسئولیتی عاطفی، اجتناب از مشکلات، وابستگی، ناامیدی نسبت‌به تغییر و کمال‌گرایی) با سلامت روان معلمان رابطۀ معنادار مشاهده شد. تحلیل رگرسیون نشان داد که حدود 55 درصد از واریانس سلامت روان با متغیّرهای هوش هیجانی و باورهای غیرمنطقی تبیین می‌شود. براساس یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان نتیجه گرفت که باورهای غیرمنطقی و هوش هیجانی نقش بسیار خوبی در افزایش یا کاهش سلامت روان دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش هیجانی،باورهای غیرمنطقی،سلامت روان،

عنوان انگلیسی The Relationship between Emotional Intelligence and Irrational Beliefs with Mental Health
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to investigate the relationship between emotional intelligence and irrational beliefs and mental health. The statistical population of this research is all teachers of education in Masjed-e-Sulayman city in the academic year of 96-95. The sample consisted of 265 teachers who were selected by stratified random sampling. To measure the variables, Baron's Emotional Intelligence Questionnaire, Jones's irrational beliefs and Mental Health Questionnaire (GHQ-28) were used. The results indicate that there is a significant relationship between the emotional intelligence dimensions (emotional self-awareness, courage, self-esteem, self-actualization, independence, empathy, social accountability, reality, tolerance, impulse control, happiness, optimism) has it. But between (interpersonal relationships, problem solving, flexibility), there was no correlation between mental health of teachers. Also, there is a significant relationship between the components of irrational beliefs including high self-esteem, reaction to failure, emotional insecurity, avoidance of problems, dependency, disappointment towards change, perfectionism with mental health teachers, and between (the need for confirmation and support of others, There is no meaningful relationship with mental health of teachers). The results of regression analysis showed that about 55% of variance of mental health is explained by emotional intelligence and irrational beliefs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمیرا بهدار |
کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی، گروه روان شناسی و مشاوره، واحد مسجد سلیمان، دانشگاه آزاد اسلامی،مسجد سلیمان، ایران.

مسعود شهبازی |
استادیار، گروه روان شناسی و مشاوره ، واحد مسجدسلیمان ، دانشگاه آزاد اسلامی، مسجدسلیمان، ایران


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات