این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۵، شماره ۳۲، صفحات ۱۸۷-۲۱۰
عنوان فارسی
استلزامات تربیتی مؤلفههای زیباییشناسی جان دیویی در نظام آموزش از دور ایران
چکیده فارسی مقاله
هدف از این پژوهش، مطالعه مؤلفههای زیباییشناسی از دیدگاه دیویی و استلزامات تربیتی آن در نظام آموزش ازدور ایران است. 6 مؤلفه زیباییشناسی دیویی (شاملِ وحدت و انسجام، خودآگاهی کیفی، احساس، ابراز، تخیل و تجسم) و استلزامات تربیتی آنها در محتوا، روش تدریس و ارزشیابی آموزش از دور ایران مورد بررسی قرار گرفت. روش انجام پژوهش توصیفی و از نوع کاربردی است. بهمنظور گردآوری دادههای لازم برای پاسخگویی به سؤالهای پژوهش، همۀ منابع و مراجع مرتبط با استفاده از فرم گردآوری دادهها و یافتهها به شیوۀ کیفی تحلیل شد. بدین منظور سعی شده است دادهها از منابع مختلفی نظیر پژوهشها، تولیدات تربیتی، تألیفات و کتب علمی، منابع خارجی و انسانی و نظایر آن جمعآوری شود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل تفسیر استفاده شد. نتایج پژوهش در زمینه میزان تناسب مؤلفههای زیباییشناسی با حوزه آموزش از دور نشان داد که اکثر استلزامات تربیتی استخراجشده در منابع مکتوب متناسب با آموزش از دور میباشد؛ ازجمله خارجکردن محتوا از بسط و سکون، یکپارچگی و انسجام در محتوا، معنادار کردن هیجانات انسان، پرورش احساسات متعالی و بیداری وجدان انسانی، ایجاد کنش و واکنش و تعامل بین فرد و محیط، انطباقدادن بین امور قبلی و جدید، انتقال سریع مفهوم و استقلال فکری فراگیران، ایجاد شور و نشاط در زندگی افراد و بانشاط کردن کلاس درس است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
زیباییشناسی،دیویی،استلزامات تربیتی،آموزش از دور،
عنوان انگلیسی
Educational institutions of John Dewey's Aesthetic Components in Iran's Far distance Education System
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study is to study the components of aesthetics from the viewpoint of Dewey and its educational implications in the distant education system of Iran. Six components of Dewey's aesthetics include (unity and cohesion, qualitative self-awareness, feeling, expression, imagination, and visualization) were considered by their educational content, teaching methodology and evaluation of distance education in Iran. The research method is descriptive and came of practical nature. To collect the necessary data in order to answer the research questions of all relevant sources and references, using the data collection form, the findings were analyzed in a qualitative way. For this purpose, data has been gathered from various sources such as research, educational products, compilations and scientific books, external and human resources, and so on. Interpretation analysis was used to analyze the data. The results of the research on the proportion of the aesthetic components to the distance education field showed that most of the educational requirements extracted from written sources are appropriate to distance education. Including removing the content of expansion and rest, the integrity and cohesion in the content, the meaning of human excitement, the cultivation of transcendental feelings and the awakening of human conscience, the creation of the interaction and improve between the individual and the environment, adapting between the past and present , the rapid transfer Concepts and intellectual independence of learners, creating vitality in the lives of individuals, and boosting the classroom.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سید صاحب موسوی |
دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت؛ دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
محمدرضا سرمدی |
استاد دانشگاه پیام نور؛ تهران، ایران
زهره اسمعیلی |
استادیار دانشگاه پیام نور؛ تهران، ایران
مهران فرج اللهی |
دانشیار دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات