این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اعتیاد پژوهی، جلد ۱۲، شماره ۴۸، صفحات ۶۱-۸۲

عنوان فارسی اثربخشی نوروفیدبک بر روی ولع مصرف و سوگیری توجه به محرک‌ های مرتبط با مواد در افراد سوءمصرف‌ کننده مواد
چکیده فارسی مقاله هدف: اعتیاد به مواد مخدر به خاطر دشواری در رسیدن به درمان پایدار و نرخ عود بالا علیرغم انجام سم‌زدایی و مداخلات دارویی و روان‌شناختی، از موضوعات مهم سلامت به شمار می‌رود. هدف از این مطالعه بررسی اثربخشی نوروفیدبک بر میزان ولع مصرف و سوگیری توجه به محرک‌های مرتبط با مواد در سوءمصرف­ کنندگان مواد بود. روش: این پژوهش یک مطالعه شبه­ آزمایشی همراه با گمارش تصادفی در گروه‌های آزمایش و گواه به همراه پیش‌آزمون و پس‌آزمون بود. تعداد40 بیمار وابسته به مواد افیونی مراجعه‌کننده به مراکز متادون درمانی به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند و پس از پاسخ‌دهی به پرسش ­نامه‌های ولع مصرف مواد و آزمون مکانیزم توجه انتخابی استروپ، به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گواه (20 نفر) جای گرفتند. ابزارهای به‌کار رفته در این پژوهش پرسش­ نامه ولع مصرف فرانکن (2003) و آزمون استروپ بود. جلسات درمانی نوروفیدبک شامل 20 جلسه بود که هر جلسه به مدت 30 دقیقه اجرا شد. سپس هر دو گروه بار دیگر به پرسش­ نامه‌های فوق پاسخ دادند. یافته‌ها: تحلیل داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از تحلیل کواریانس نشان داد که در میانگین گروه‌های آزمایش و گواه در میزان ولع مصرف مواد و سوگیری توجه در مرحله پس‌آزمون تفاوت وجود دارد. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج، به نظر می‌رسد که نوروفیدبک می‌تواند موجب کاهش ولع مصرف و سوگیری توجه به نشانه‌های مواد در سوءمصرف­ کنندگان مواد شود. لذا به درمان­ گران پیشنهاد می­ شود از نوروفیدبک به‌عنوان یک روش مداخله برای درمان افراد معتاد استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نوروفیدبک، ولع مصرف، سوگیری توجه، اعتیاد

عنوان انگلیسی Effectiveness of Neurofeedback in Drug Use Craving and Attentional Bias to Drug-related Stimulants in Substance Abusers
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Drug addiction is one of the most important health issues due to the difficulty of achieving sustainable treatment and the presence of high relapse rates despite detoxification and psychological interventions. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of neurofeedback in the rate of craving and attentional bias to drug-related stimulants among substance abusers. Method: A quasi-experimental research design with random assignment in experimental and control groups with pre-test and post-test was employed in this study. A total of 40 opiate-dependent patients who had presented to methadone treatment centers were selected as participants through random sampling. After responding to Desires for Drug Questionnaire (DDQ) and Stroop Selective Attention Test, the participants were randomly assigned to two groups, namely experimental group (20 subjects) and control group (20 subjects). Neurofeedback treatment sessions consisted of 20 sessions where each session lasted 30 minutes. Then both groups responded to the above questionnaires again. Results: Data analysis was conducted by running covariance analysis and it was shown that there is a significant difference between the experimental and control groups regarding the amount of craving and attentional bias in the post-test phase. Conclusion: According to the current research findings, it seems that neurofeedback can reduce the rate of craving and attentional bias to substance symptoms among substance abusers. Therefore, it is recommended that therapists use neurofeedback as an intervention method for the treatment of addicts.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله neurofeedback, drug craving, attentional bias, addiction

نویسندگان مقاله اسماعیل سلیمانی | Esmaeil Soleimani
Department of Psychology, Urmia University, Azerbaijan–e-Gharbi, Iran
دانشگاه ارومیه

رقیه نوری پور لیاولی | Roghieh Nooeipour
Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran
گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

بهروز خسرویان | Behrouz Khosravian
PhD Student of Psychology, Urmia University, Faculty of Literature & Humanities, Urmia, Iran
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه ارومیه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، ارومیه، ایران

امیرحسین حسنی | Amir Hossein Hasani
PhD student of MD, Shahid Beheshti University of Medical Sciences and Health Services, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری حرفه ایی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی تهران

سیمین حسینیان | Simin Hoseinian
Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran
گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-804-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/590/article-590-1248968.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات