این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اعتیاد پژوهی
، جلد ۱۲، شماره ۴۸، صفحات ۱۱۹-۱۳۶
عنوان فارسی
فراتحلیل اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی - هیجانی بر کاهش استعداد اعتیاد فراگیران
چکیده فارسی مقاله
هدف: مقدمه سوء مصرف مواد در نوجوانی و جوانی یک نگرانی عمده درباره سلامت عمومی است که با انواع متعددی از اختلالات روانی همراه شده است و پژوهشهای بسیاری در خصوص اثربخشی آموزش روشهای پیشگیری (مهارتهای هیجانی- اجتماعی) بر کاهش اعتیاد و اعتیادپذیری انجام شده است. پژوهش حاضر با هدف نتیجهگیری کلی در خصوص اثربخشی آموزش مهارتهای هیجانی – اجتماعی بر کاهش اعتیادپذیری به انجام رسید. روش: مواد و روشها جهت نیل به اهداف پژوهش با بهرهگیری از روش فراتحلیل، از نتایج کمی 25 پژوهش منتخب، که با توجه به ملاکهای ورود و خروج و بهرهگیری از کلیدواژههای تعیینشده بهدست آمده بود، استفاده شد و در مجموع 47 اندازه اثر اولیه بهدست آمد و با نرمافزار CMA2 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافتهها با عنایت به نتایج بررسی ناهمگنی، مدل اثرات تصادفی مناسب تشخیص دادهشد که اندازه اثر ترکیبی تاثیر آموزشها بر کاهش اعتیادپذیری بر اساس معیار کوهن بزرگ بهدست آمد(0/79-)؛ همچنین نتایج نشان داد که اندازه اثر آموزش مهارتها بر آمادگی به اعتیاد، بزرگتر از اعتیادپذیری و اعتراف به اعتیاد است. پژوهشهای تفاوتی نیز دارای اندازههای اثربزرگتری نسبت به پژوهشهای همبستگی بودند. نتیجه گیری: بر اساس اندازه اثرهای بهدست آمده میتوان گفت آموزش مهارتهای هیجانی – اجتماعی اثربخشی بالایی بر کاهش اعتیادپذیری داشتهاست. بنابراین ارتقای مهارتهای هیجانی و اجتماعی میتواند در پیشگیری از گرایش افراد به سوء استفاده از مواد تاثیرگذار باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اثربخشی، مهارتهای اجتماعی – هیجانی، اعتیادپذیری، فراتحلیل
عنوان انگلیسی
A Meta-analysis on the Effectiveness of Social-Emotional Skills Training in Reduction of Addiction Tendency
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: Substance abuse in adolescence and adulthood is a major public health concern, which is associated with a variety of psychiatric disorders. A wealth of studies have been conducted on the effectiveness of teaching prevention methods (emotional-social skills) in reducing addiction and addictibility. The aim of this study was to draw a general conclusion on the effectiveness of emotional-social skills training in the reduction of addictibility. Method: To achieve the objectives of this meta-analysis, the quantitative results of 25 selected papers, which were obtained according to the exit and entry criteria and keywords, were used. A total of 47 effect sizes were obtained and were analyzed via CMA2 software. Results: According to the investigation of the heterogeneity, the results of the results, the random effects model was found appropriate where the mixed effect size of training impact on reducing addiction was obtained large (-0.75) based on Cohen criterion. The results also showed that the effect size of skills training impact on addiction potential is greater than that addictibility and confessions to addiction. In addition, comparison studies were more than correlation studies. Conclusion: Based on the magnitude of the obtained effect sizes, it can be concluded that emotional-social skills training has a high effect on the reduction of addictibility. Therefore, the promotion of emotional and social skills can be effective in preventing people's tendency to drug abuse.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
صفرعلی دهقانی | safar ali dehgani
Higher Education
اموزش عالی
جواد مصرآبادی | javad mesrabadi
Higher Education
اموزش عالی
نشانی اینترنتی
http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-1537-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/590/article-590-1248971.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات