این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اعتیاد پژوهی
، جلد ۱۲، شماره ۴۸، صفحات ۲۰۳-۲۲۶
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش نظم جویی فرایندی هیجانی بر خودشفقتی و دشواری تنظیم هیجان معتادان
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر آموزش نظم جویی فرایندی هیجانی بر خودشفقتی و دشواری در تنظیم هیجان معتادان بود. روش: پژوهش حاضر شبه تجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری بود. جامعه هدف این پژوهش 129 مرد مراجعه کننده به مرکز ترک اعتیاد احیاء اسلامشهر در بازه زمانی مرداد تا شهریور 1396 بودند. با توجه به ملاک های ورود و خروج 30 مرد انتخاب و به صورت تصادفی در 2 گروه آزمایش (15 مرد) و گواه (15 مرد) جایگزین شدند. گروه آزمایش آموزش نظم جویی فرایندی هیجانی مبتنی بر مدل گراس را طی 8 جلسه 90 دقیقهای دریافت کردند و گروه گواه تحت هیچ برنامه آموزشی قرار نگرفتند. شرکت کنندگان به وسیلهی پرسش نامه خود-شفقتی (نف، 2003) و دشواری در تنطیم هیجان (گراتز و رومر، 2004) در سه مرحله پیش از شروع مداخله، جلسه پایانی و 75 روز بعد (جلسه پیگیری) ارزیابی شدند. یافتهها: نتایج نشان داد آموزش نظمجویی فرایندی هیجان بر خود-شفقتی و دشواری تنظیم هیجانی در مرحله پس آزمون موثرند و این تاثیرها در مرحله پیگیری نیز پایدار می ماند. نتیجهگیری: میتوان گفت آموزش گروهی نظمبخشی فرایندی هیجان، علاوه بر افزایش خودشفقتی؛ از میزان دشواری تنظیم هیجانی میکاهد. لذا مراکز خدمات روان شناختی و مشاوره و مراکز ترک اعتیاد میتوانند در جهت افزایش خودشفقتی و تنظیم هیجانی در جهت پایداری ترک اعتیاد از این روش بهرهمند شوند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اعتیاد، تنظیم هیجانی، خودشفقتی، آموزش نظم جویی هیجان
عنوان انگلیسی
Effectiveness of Procedural Emotion Regulation Training in Self-compassion and Difficulties in Emotion Regulation among Addicts
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: The aim of this study was to determine the effect of procedural emotion regulation training on self-compassion and difficulties in emotion regulation among addicts. Method: The present study employed a quasi-experimental design with pre-test/post-test design with control group and follow-up stage. The statistical population of this study consisted of 129 men who had presented to Islamshahr Rehabilitation Center for addiction treatment during from July to August 2017. According to the exit and entry criteria of the research, 30 men were selected and randomly assigned to two groups, i.e. experimental group (n = 15 males) and control group (n = 15 males). The experimental group received procedural emotion regulation training based on Grass model during eight 90-minute sessions while the control group did not receive any training. The participants were evaluated through Self-Compassion Scale and Difficulties of Emotion Regulation Scale (DERS) in three stages, i.e., before the intervention, the final session, and 75 days after the training. Results: The results of this study showed that procedural emotion regulation training has a significant effect on self-compassion and difficulties in emotional regulation in the post-test phase and this effect remains stable during the follow-up phase. Conclusion: It can be argued that procedural emotion regulation training reduces the degree of difficulties in emotion regulation in addition to increasing self-compassion. Therefore, it is suggested that psychiatric and counseling centers and addiction treatment centers benefit from this method in order to increase self-compassion and emotion regulation towards stable treatment of addiction.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد محمدی پور | mohamad mohammadipour
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان
محمدسینا اسفندیاری | sina esfandyari
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد
نشانی اینترنتی
http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-1777-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/590/article-590-1248976.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات