این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
توسعه کارآفرینی، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۵۸۱-۶۰۰

عنوان فارسی شناسایی عوامل تأثیرگذار در قصد کارآفرینانه اجتماعی در بستر اسلامی
چکیده فارسی مقاله تأمل در پژوهش‌های پیشین نشان می‌دهد که تاکنون در بسترهای اسلامی، پژوهش‌های اندکی برای شناسایی عوامل تأثیرگذار در قصد کارآفرینانه اجتماعی انجام شده‌ است. پژوهش کاربردی و کیفی حاضر، با استفاده از روش روایتی، ابزار مصاحبه عمیق و نیمه‌ساختاریافته و روش نمونه‌گیری هدفمند، این عوامل را در کارآفرینان اجتماعی فعال در ایران شناسایی کرده است. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل فردی (باورها و مفروضات اسلامی شامل باور به آخرت و اجر اُخروی، خوش‌بینی به انسان‌ها، امید به آینده، مسئولیت‌پذیری اجتماعی و تعهد اجتماعی، انفاق و کمک به دیگران، مأموریت‌گرایی، برکت و عمران زمین، عوامل روان‌شناختی شامل شفقت، وجدان و حس خیرخواهی، سرمایه انسانی شامل تجربه کارآفرینانه قبلی، تجربه اجتماعی پیشین و آموزش، ویژگی‌های شخصیتی درک شده شامل برون‌گرایی، استقلال‌طلبی، توفیق‌طلبی و مرکز کنترل درونی، سرمایه مالی و اتفاقات خاص دوران کودکی) و عوامل محیطی (ارزش‌ها و رفتارهای خانواده، الگوهای نقش، اقدامات تشکل‌های اجتماعی، نگرش مثبت افراد جامعه به کارآفرینی اجتماعی، معضلات اجتماعی در جامعه و عوامل قانونی شامل منافع مالیاتی و سهولت راه‌اندازی)، از عوامل تأثیرگذار در قصد کارآفرینانه اجتماعی هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Identifying factors influencing social entrepreneurial intentions in an Islamic context
چکیده انگلیسی مقاله A review of the literature shows that little research has been done identifying factors influencing social entrepreneurial intentions in Islamic contexts. Using a narrative method, in-depth semi-structured interview and purposive sampling method, this applied qualitative research is conducted to identify these factors among social entrepreneurs in Iran. The results show that individual factors (i.e., Islamic beliefs and assumptions including belief in the hereafter and heavenly reward, optimism to humans, hope for the future, social responsibility and social commitment, Infagh and helping others, mission-oriented, Barakah and peopling the land, psychological factors including compassion, conscience, and benevolence; human capital including prior entrepreneurial experience, prior social experience and education; perceived personality traits including extraversion, autonomy, need for achievement and internal locus of control; financial capital; and special events in childhood) and environmental factors (i.e., family values and behaviors, role models, social communities' activities, positive attitude of the society towards social entrepreneurship, perceived social problems, and legal factors including tax benefits and ease of startup) are factors influencing social entrepreneurial intentions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مرتضی هندیجانی فرد |
دانشجوی دکتری کارآفرینی، گروه کسب و کار، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

سیدرضا حجازی |
استادیار، گروه کارآفرینی فناورانه، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jed.ut.ac.ir/article_69771_367d7c5341d41ac63279b7b854a9103f.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/736/article-736-1251958.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات