این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۸، شماره ۲۴، صفحات ۷-۲۵
عنوان فارسی
ضرایب تعمیمپذیری و اتکاپذیری نمرههای مصاحبه آزمون پذیرش مقطع دکتری روانشناسی
چکیده فارسی مقاله
نمرههای مصاحبه به شرطی میتواند مبنای تصمیمگیری قرار بگیرد که میزان خطای اندازهگیری آن کم باشد. هدف از اجرای این پژوهش، برآورد ضرایب تعمیمپذیری و اتکاپذیری نمره مصاحبه پذیرش مقطع دکتری روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی بود؛ بنابراین، نمرههای مصاحبه 27 نفر از متقاضیان پذیرش در رشته روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی با یک طرح دووجهی متقاطع تحلیل شد. واریانس واقعی که مربوط به مؤلفه هدف اندازهگیری بود، حدود یکسوم از واریانس نمره مشاهده شده را به خود اختصاص داده بود. خطای اندازهگیری نامنظم یکپنجم واریانس و خطاهای اندازهگیری منظم، حدود نیمی از واریانس نمره مشاهده شده را به خود اختصاص داده بودند. یافتهها نشان داد که ضرایب تعمیمپذیری و اتکاپذیری نمرههای مصاحبه قابل قبول و نزدیک به ضرایبی است که برای رشتههای پزشکی برآورد شده است. با وجود این تعامل بین مصاحبهکنندگان با متقاضیان بیشترین سهم را در تولید خطای اندازهگیری منظم دارد که میتواند اعتبار نمرههای بهدستآمده را کاهش دهد. بر پایه نتایج، پیشنهاد میشود کارگاه آموزشی برای گروههای آموزشی روانشناسی برگزار شود که آنها بتوانند تحلیل پایایی انجام دهند تا شناخت بیشتری از کیفیت نمرههای مصاحبه به دست بیاورند و مشخص کنند که تغییر در کدامیک از وجهها باعث کاهش خطای منظم و افزایش پایایی نمره مصاحبه میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
nvestigating the Generalizability and Dependability Coefficients of Admission Interview Scores of Ph.D. in Psychology
چکیده انگلیسی مقاله
The scores obtained on the interviews can be the basis for decision making provided that they are embedded with low measurement error. The purpose of this study was to the estimate the generalizability and dependability coefficients of the admission interview scores of Ph.D. at Shahid Beheshti University. To do this end, interview scores of 27 applicants in the field of psychology at Shahid Beheshti University were analyzed using a two-dimensional cross-sectional design. The real variance, which was related to the "purpose of measurement", accounted for about one-third of variance of observed score. Besides, unsystematic measurement error and systematic measurement error accounted for about one-fifth and half of the variance of the observed score, respectively. The findings showed that the generalizability and dependability coefficients of the interview scores were acceptable and they were close to the coefficients estimated for the medical fields. However, the interaction between interviewers and applicants had the greatest contribution to the systematic measurement error, that can lower the credibility of the scores. According to the results, it is suggested that a workshop is organized for psychological training groups so that they can carry out reliability analyses to obtain a better understanding of the quality of the interview scores and to determine which changes in the concerned dimensions can lower the systematic error and boost the reliability of the interview scores.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ابراهیم علیزاده |
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://jresearch.sanjesh.org/article_34180_03162d7c46e51d65411f05fc0fe8d1ba.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-1252811.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات