این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۸، شماره ۲۴، صفحات ۲۷-۵۵
عنوان فارسی
تحلیل بعدیت، اثر متن، تأثیر و کارکرد افتراقی سؤال در آزمونهای مبتنی بر متن
چکیده فارسی مقاله
این مطالعه با هدف بررسی اثر تکزبانه، دوزبانه بودن دانشآموزان ایرانی بر بعدیت، وابستگی مکانی سؤال، تأثیر و کارکرد افتراقی سؤال متنهای مطالعه پرلز 2011 انجام گرفت. بعدیت با مقایسه مدل تکبعدی پاسخ مدرج شده با مدل دوعاملی چندبعدی نظریه سؤال-پاسخ، تأثیر و وابستگی مکانی سؤال با استفاده از مدل دوسطحی دوعاملی و کارکرد افتراقی سؤال با مدل دوعاملی چندگروهی کای و همکاران (2011) بررسی شد. نتایج بعدیت نشان داد مدل دوعاملی نسبت به مدل پاسخ مدرج شده برازندگی بهتری با دادهها دارد و وابستگی مکانی سؤال بین سؤالهای دو صفت ادبی موجب انحراف از تکبعدی بودن شده است، تفاوت زبانی نیز مقدار زیادی از واریانس آنها را تبیین میکند. نتایج تأثیر نشان داد متوسط برآورد تواناییهای تکزبانهها بالاتر از دوزبانهها است. همچنین نتایج نشان داد سؤالها با کارکرد افتراقی یکنواخت برای تکزبانهها دشوارتر از دوزبانهها هستند و در سؤالهای چندگزینهای با کارکرد افتراقی غیر یکنواخت تکزبانهها عملکرد بهتری دارند. بهطور کلی، نتایج نشان داد صفات مرتبط با دو متن در بین دانشآموزان تکزبانه و دوزبانه به گونه متفاوتی ادراک میشوند و در بین دوزبانهها وابستگی مکانی سؤال بیشتر از تکزبانهها است. همچنین نتایج حاکی از تفاوت عملکرد دانشآموزان تکزبانه –دوزبانه در سؤالها با شکل آمیخته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Analysis of Dimensionality, Testlet Effect and Differential Item Functioning and Impact in Testlet-Based Tests
چکیده انگلیسی مقاله
The present study was conducted to investigate the impact of monolinguality-bilinguality of Iranian students on dimensionality, local item dependence and differential item functioning and impact of questions included in the passages of PIRLS (2011). The dimensionality was analyzed through comparing the one-dimensional graded response model and the multidimensional bi-factor item-response theory model. Next, the local item dependence and impact was analyzed using the two-level bi-factor model and, finally, the differential item functioning was examined using a multiple-group bi-factor model used by Cai et al. (2011). The results of the dimensionality showed that the bi-factor model better fitted to the data than the graded response model. Furthermore, it was found that the local item dependence between two literal trait questions caused deviation from the one-dimensionality and that the linguistic difference could explain a majority of its variance. The Testlet results also showed that the average estimation of monolinguals' abilities was higher than bilinguals' abilities. Besides, it was indicated that items embedded with uniform differential item functioning were more difficult for monolinguals than bilinguals but monolinguals outperformed bilinguals in multiple choice items embedded with non-uniform differential item functioning. Overall, the results showed that the traits related to the two literal Testlet were differently perceived among monolingual and bilingual students and local item dependence was more evident among bilinguals than monolinguals. Also, the results indicated a difference between the performance of monolingual and bilingual students in the mixed items format.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد احمدی ده قطب الدینی |
دانشجوی دکتری سنجش و اندازهگیری، گرایش سنجش آموزش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
ابراهیم خدایی |
دانشیار گروه روشها و برنامههای آموزشی و درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
ولی الله فرزاد |
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، ایران
علی مقدمزاده |
استادیار گروه روشها و برنامههای آموزشی و درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
مسعود کبیری |
عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش وابسته به سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، ایران
نشانی اینترنتی
http://jresearch.sanjesh.org/article_34181_1dec7f53cd92ea0bd7cd576e96861138.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-1252812.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات