این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، جلد ۸، شماره ۲۴، صفحات ۸۵-۱۴۴

عنوان فارسی ادراک سودمندی تکالیف آمار: مطالعه کیفی یک ناهمسویی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف مطالعه کیفی ادراک دانشجویان و مدرسان نسبت به درس و تکالیف آمار اجرا شد. شرکت‌کنندگان شامل 14 مدرس و 29 دانشجوی درس آمار در مقطع کارشناسی رشته‌های علوم رفتاری و علوم اجتماعی دانشگاه تهران بودند. این گروه به روش هدفمند قضاوتی انتخاب ‌شده و مورد مصاحبه نیمه‌ساختاریافته قرار گرفتند. نتایج تحلیل مضمون نشان داد که محور سودمندی در قالب مضامین سازمان‌دهنده «سودمندی درون‌زاد»، «سودمندی برون‌زاد»، «نبود سودمندی»، «کاهش سودمندی» و «افزایش سودمندی» بازنمایی می‌شوند. مدرسان و دانشجویان بر وجود مشکلات و نبود ادراک سودمندی توسط دانشجویان توافق دارند. با این ‌حال، نوع نگاه به سودمندی، منشأ و راهبردهای ایجاد آن از دیدگاه شرکت‌کنندگان دو گروه بسیار متفاوت است. بر اساس یافته‌ها در همه مضامین، میان ادراک مدرسان و دانشجویان تفاوت   وجود داشته و در آن شکاف محسوسی دیده می‌شود. وجود این تمایز می‌تواند زمینه‌ساز سلب مسئولیت، ناهماهنگی و تضادهای احتمالی در فرایند یادگیری شده و برون‌داد مطلوب را ناممکن کند. بر پایه نتایج به دست آمده، تعامل دانشجویان و مدرسان آمار در دو سطح درگیری عملی و تبادل نظر ضروری می‌نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Perception of Usefulness of Statistics Tasks; A Qualitative Study of a Mismatch
چکیده انگلیسی مقاله This study was conducted to qualitatively investigate perceptions of students and instructors of tasks and lessons of statistics. Participants were 14 instructors and 29 BA students of statistics courses in behavioral and social sciences at the University of Tehran. They were selected through purposive judgmental sampling method and, next, they were exposed to semi-structured interviews. The thematic analysis revealed that usefulness axis was reflected in terms of such organizing themes as "endogenous usefulness", "exogenous usefulness", "lack of usefulness", "reduction of usefulness", and "promotion of usefulness". Instructors and students agreed that students suffered a lack of perceived usefulness. However, they disagreed on its nature, origin, and strategies. In all themes, students and instructors exposed different perceptions. This gap might result in irresponsibility, inconsistency and probable conflict in the learning process. Besides, it could prevent desired outcomes. According to these results, students and instructors should interact in practical engagement and exchange of ideas.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله الهه حجازی |
عضو هیئت علمی گروه روان‌شناسی تربیتی و مشاوره، دانشگاه تهران

ولی الله فرزاد |
عضو هیئت علمی گروه روان‌شناسی، دانشگاه خوارزمی

ناهید صادقی |
عضو هیئت علمی گروه روان‌شناسی تربیتی و مشاوره، دانشگاه تهران

میثم شیرزادی فرد |
دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی http://jresearch.sanjesh.org/article_34184_3f8bbccbc57f08da0490b778c05f2754.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-1252814.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات