این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۸، شماره ۲۴، صفحات ۱۷۵-۲۰۵
عنوان فارسی
طراحی سیستم انتقال یادگیری برنامههای پرورش هیئت علمی
چکیده فارسی مقاله
یکی از موضوعات کلیدی در خصوص برنامههای پرورش اعضای هیئت علمی، انتقال یادگیری این برنامهها یعنی کاربرد عملی آموختهها توسط اعضای هیئت علمی در محیط دانشگاه و فعالیتهای حرفهای است. در این پژوهش با استفاده از رویکرد کیفی و راهبرد نظریه زمینهای با 32 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاههای شهر قم، مصاحبههای نیمه ساختاریافته صورت گرفت و شرایط زمینهای، عوامل علّی و میانجی، راهبردها و پیامدهای فرایند انتقال یادگیری در برنامههای پرورش هیئت علمی بررسی شد. یافتههای پژوهش نشان داد انگیزش انتقال، حرفهگرایی بهعنوان عوامل علّی، بینالمللی شدن آموزش عالی، فرهنگ دانشگاهی یادگیرنده، جو حمایتی، پویایی برنامه درسی دانشگاه در چهارچوب شرایط زمینهای، کیفیت و انتظارات دانشجویان، نیازهای اعضای هیئت علمی، آمادگی برای یادگیری بهعنوان عوامل میانجی بر انتقال یادگیری تأثیر میگذارند. شایستگی مدرسان و ارائهدهندگان، ارتقای سطح آزادی علمی در سطح دانشگاهها، طراحی برنامهها مبتنی بر مشارکت اعضای هیئت علمی، ارتقای کیفیت و کاربردی بودن محتوای برنامهها و جامعهپذیری اعضای هیئت علمی، راهبردهای مؤثر بر انتقال یادگیری هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش عالی، پرورش هیئت علمی، انتقال یادگیری، نظریه زمینهای،
عنوان انگلیسی
Designing the Learning Transfer System of Faculty Development Programs
چکیده انگلیسی مقاله
One of the key issues of faculty development programs is the transfer of learning, which refers to putting in practice the lessons learned by faculty members in the university environment and carrying out professional activities. In this qualitative research, grounded theory was adopted as the research strategy and the data were gathered through conducting semi-structured interviews with 32 faculty members across Qom universities. Then, contextual conditions, causal and intervening variables, strategies and outcomes of the learning transfer process in the faculty development program were examined thereof. The findings of the study indicated that the motivation of transfer and professionalism were categorized as causal conditions. Besides, it was found that the internationalization of higher education, the learners' academic culture, supportive climate and dynamics of the university curriculum were included in the contextual conditions. Finally, it was indicated that the quality and expectations of the students, the demands of faculty members and readiness for learning were among intervening conditions that affected the learning transfer process. The competency of instructors, improvement of level of academic freedom at universities, designing programs based on the faculty members' participation, improving the quality and applicability of the content of the programs and the faculty members' socialization were effective strategies on the transfer of learning.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عباس عباس پور |
دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی
حمید رحیمیان |
دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی
مرتضی طاهری |
استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی
مهدی مبینی |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه علامه طباطبایی
نشانی اینترنتی
http://jresearch.sanjesh.org/article_34186_ac1c04109d6dffc65123182a9081d53b.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-1252816.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات