این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
امداد و نجات
، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تأثیر آموزشهای امدادی مبتنی بر روشهای فراحافظه و فراشناخت بر یادگیری امدادگران جمعیت هلال احمر
چکیده فارسی مقاله
مقدمه مساله آموزش یکی از موثرترین عامل انطباق و سازگاری امدادگران با شرایط متحول دنیای کنونی است. ایجاد دگرگونی در نگرش امدادگران، ایجاد آشنایی و آمادگی در ایشان به منظور افزایش شایستگیهای کاری برای پذیرش مسئولیتهای مهم و سنگین در زمان حوادث جهت بالا بردن سطح کارایی، با مساله آموزش ارتباط تنگاتنگ دارند. بر این اساس هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین تاثیر آموزشهای امدادی مبتنی بر روشهای فراحافظه و فراشناخت بر یادگیری امدادگران جمعیت هلال احمر شهرستان بندرگز می باشد. روش: پژوهش نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون- پس آزمون است. جامعه آماری شامل 100 نفر از امدادگران جمعیت هلال احمر شهرستان بندرگز در بازه زمانی ثبت نام شده در سال 1396 می باشند که تعداد 40 نفر بعنوان حجم نمونه و با روش نمونهگیری غیراحتمالی از نوع هدفمند انتخاب شدهاند(20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه کنترل)، امدادگران گروه کنترل طی 5 جلسه آموزش امداد و کمکهای اولیه را طبق روال گذشته اما گروه آزمایش آموزش امداد و کمکهای اولیه را طبق روشهای مبتنی بر فراشناخت و فراحافظه آموزش دیدهاند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته و برگرفته از کتاب اصول کمکهای اولیه و احیاء ایوبیان و پورحیدری(1389) استفاده و سپس دادهها مورد تجزیه و تحلیل در دو بخش؛ آمار توصیفی همچون فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد و آمار استنباطی همچون تحلیل کوواریانس قرار گرفتند. یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که تفاوت مشاهده شده بین میانگینها بر حسب عضویت گروهی(آزمایش و کنترل) در مرحله پس آزمون در سطح آلفای 5/0 (05/0> P) معنادار می باشد. میزان تاثیر این مداخله در پس آزمون 23 درصد است؛ بنابراین می توان نتیجه گرفت که آموزش های امدادی مبتنی بر راهبردهای فراشناخت و فراحافظه (آزمایش و کنترل) بر یادگیری امدادگران تاثیر معناداری داشته است. توان آماری 603/0 حاکی از دقت آماری می باشد. نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن دارد که آموزشهای امدادی مبتنی بر راهبردهای فراشناخت و فراحافظه باعث افزایش یادگیری در گروه آزمایش دارد. بنابراین میتوان گفت؛ آموزشهای امدادی مبتنی بر راهبردهای فراشناخت و فراحافظه بر یادگیری موثر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزشهای امدادی، روش های فراحافظه، روش-های فراشناخت ، یادگیری
عنوان انگلیسی
The Effect of Relief Education Based on Meta-Memory and Meta-Cognition Methods on the Learning of First Respondents of the Red Crescent Society
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Education is one of the most effective factors in adjustment and adaption of first respondents to the changing conditions of the present world. Creating a change in the attitudes of first respondents, preparing familiarity and readiness among them to increase work competencies for accepting critical a responsibility, and raising the level of efficiency are closely associated with education. Accordingly, the present study aimed at investigating the effect of relief education based on meta-memory and meta-cognition methods on the learning of first respondents of the Red Crescent Society in Bandar-e Gaz. Method: This study was semi-experimental using pre-test and post-test design. The statistical population included 100 first respondents of the Red Crescent Society in Bandar-e Gaz registered in 2017. Of the population, 40 subjects were selected as sample size while simple random sampling method was used (20 subjects in experimental group and 20 subjects in control group). The first respondents of the control group received relief education and first aid during five sessions while the experimental group received relief education and first aid based on meta-memory and meta-cognition methods. In order to collect data, a researcher-made questionnaire was used based on the book "Principles of First Aid and Resuscitation" by Ayubian and Purheydari (2010). Then, the data were analyzed in two parts; descriptive statistics such as frequency, mean and standard deviation as well as inferential statistics such as covariance analysis. Findings: The results of covariance analysis indicated that the observed difference between the means in terms of group membership (experimental and control) in the post-test stage was significant at the alpha level of 0.5 (P < 0.05). The effect of this intervention at the post-test was 23%; therefore, it can be concluded that relief education based on meta-memory and meta-cognition methods (experimental and control) had a significant effect on the learning of the first respondents. The statistical power of 0/603 indicated the statistical accuracy. Conclusion: The results indicated that the relief education based on meta-memory and meta-cognition methods increases learning in the experimental group. As a result, it can be said that relief education based on meta-memory and meta-cognition methods affects learning.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسن عبداله زاده | Hasan Abdollahzadeh
Payame Noor University
دانشگاه پیام نور
سهیل متکی |
هلال احمر
نشانی اینترنتی
http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-372-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/156/article-156-1254259.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزشی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات