این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
کاوش های مدیریت بازرگانی
، جلد ۱۰، شماره ۲۰، صفحات ۱۳۵-۱۵۲
عنوان فارسی
تاثیرپذیری بازرگانی داخلی از شاخصهای نهادی اقتصاد بازرگانی
چکیده فارسی مقاله
در جوامع امروزی، در مورد نقش موثر دولت در سیستم اقتصادی، تردیدی وجود ندارد. در هر سیستم اقتصادی دولت و بازار فرآیندهای اقتصادی را تنظیم و هدایت میکنند. سیستم اقتصادی، علاوه بر دولت و بازار، یک عنصر مهم دیگر را نیز در بر دارد: بستر نهادی. بستر نهادی، در واقع حلقه واسط میان دولت و بازار است؛ لذا هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی جایگاه نهادها (سیاسی، اقتصادی و اجتماعی) بر حجم بازرگانی داخلی در اقتصاد ایران میباشد. برای دستیابی به این هدف در فضای نرم افزار XLSTAT با روش PLSاقدام به اولویت بندی نهادهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بر حجم بازرگانی داخلی نمودیم. نتایج حاکی از این واقعیت بود که به ترتیب نهادهای سیاسی، نهادهای اجتماعی و اقتصادی دارای بالاترین سهم اثرگذاری بر حجم تجارت داخلی میباشند. بر اساس نتایج حاصل از برآورد مدل، به ترتیب شاخص نهادهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به میزان 42/0، 379/0 و 435/0- درصد بر حجم تجارت داخلی تأثیر معنادار داشتند. بر این اساس با توجه به تأثیر منفی شاخص نهادهای سیاسی بر حجم تجارت داخلی، پیشنهاد میگردد سیاستهای گسترش دولت الکترونیک جهت کنترل فساد و شفاف شدن فعالیتهای در راستای کار سیاستگذاران مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نهاد، بازرگانی داخلی، نهاد سیاسی، نهاد اجتماعی، نهاد اقتصادی، PLS،
عنوان انگلیسی
The Impact of Institutional Factors on Domestic Trade in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
In modern societies, there is no doubt about the importance of the role of governments in economic systems. In any economic system, the state and the market regulate and guide the economic processes. Other than these, there is another important element involved, namely institutional context. In fact, institutional context is an intermediate link between the state and the market to mediate their interactions. Institutional context determines the boundaries of the state and the market. The aim of this study is to investigate the impacts of political, economic and social institutions on the volume of domestic trade in Iran. To achieve this goal, the XLSTAT PLS software was used to prioritize political, economic and social institutions on the domestic trade volume of our economy. The results indicated that political, social and economic institutions have the greatest effects on the volume of the domestic trade. According to the results of the model, the indices of economic, social and political institutions respectively at the rate of 0.42, 0.379 and - 0.435 percent are suggestive of their significant effects on the volume of the domestic trade. Due to the negative effect of political institutions in this case, it is proposed that the development of e-government policies to control corruption as well as the transparency of activities in line with policy makers to improve the institutional indicators be taken into consideration.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدرضا رضائی |
کارشناس ارشد دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی
منصوره علیقلی |
دانشیار گروه آموزشی مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی
نشانی اینترنتی
http://bar.yazd.ac.ir/article_1323_df4e04d1e736b0d1162b37fe71d5b787.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1522/article-1522-1259218.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات