این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کاوش های مدیریت بازرگانی، جلد ۱۰، شماره ۲۰، صفحات ۳۵۳-۳۷۷

عنوان فارسی طراحی و تبیین الگوی همکاری-رقابت: مورد مطالعه گروه سایپا
چکیده فارسی مقاله کسب موقعیت رقابتی و ارتقاء رقابت‌پذیری یکی از مهم‌ترین چالش‌های شرکت‌ها است. همکاری-رقابت به معنی همکاری و رقابت هم‌زمان شرکت‌ها، راهبردی است که به‌منظور کسب، حفظ و ارتقاء جایگاه رقابتی در دو دهه اخیر موردتوجه بسیاری از شرکت‌ها قرارگرفته است. صنعت خودروسازی دنیا یکی از صنایعی است که در استفاده از این راهبرد پیشگام بوده است. شرکت­های خودروساز ایرانی هم به دنبال رقبای جهانی خود از این راهبرد استفاده کرده­اند. اما بررسی‌های انجام­گرفته حاکی از این است که تاکنون الگویی از همکاری-رقابت در صنعت خودروسازی ایران شناسایی نشده است. این پژوهش با رویکرد کیفی و استراتژی نظریه پردازی داده بنیاد به شناسایی و تبیین الگوی همکاری-رقابت در گروه خودروسازی سایپا می پردازد. جامعه آماری این پژوهش گروه خودروسازی سایپا است که با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری با تعداد 15 نفر از خبرگان و مدیران این گروه مصاحبه شده و 10 مستند مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن است که الگوی همکاری-رقابت در گروه خودروسازی سایپا شامل دو بخش اصلی است. بخش اول شامل محرک‌های همکاری-رقابت که شامل دودسته کلی از محرک‌های داخلی و خارجی با محوریت منابع و قابلیت‌ها است و بخش دوم به قالب و شکل همکاری خودروسازان با رقبا می‌پردازد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Identifying and Explaining a Model of Coopetition: A Case Study of SAIPA Group
چکیده انگلیسی مقاله One of the significant challenges of companies is achieving a competitive position and promoting competitiveness. Coopetition, which means the simultaneous cooperation and competition of companies, is a strategy which has attracted the attention of many companies for the last two decades. The strategy has been used to achieve, maintain and promote competitive positions. Iranian automobile companies have also used this strategy following their global competitors. However, as some studies indicate, it has not been modeled in Iran's automotive industry yet. Indeed, it is not obvious what type of coopetition model is implemented in Iran. This paper aims to identify and explain a coopetition model in Iran's automotive industry using qualitative methodological tools and the grounded theory. The statistical population of this study is SAIPA Group, and the sampling method is theoretical sampling. Until theoretical saturation was reached, 15 experts and managers of this group were interviewed, and more than 10 documentaries were reviewed. The results showed that the coopetition pattern in SAIPA has two main parts. The first part includes coopetition drivers which involve two general categories of internal and external drivers based on resources and capabilities, and the second part deals with the type of cooperation between automakers and competitors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی محمدی |
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی

بهمن حاجی پور |
دانشیارگروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی

محمدرضا حمیدی زاده |
استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی


نشانی اینترنتی http://bar.yazd.ac.ir/article_1316_7ef80c1465d7675957b2e4159c333c3f.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1522/article-1522-1259228.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات