این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۱، شماره ۶، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی عوامل انگیزشی در برقراری ارتباط بین دانشجویان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (سال ۹۶-۱۳۹۵)
چکیده فارسی مقاله چکیده: مقدمه: برقراری ارتباط دانشجویان با اساتید می‎تواند در افزایش انگیزه و اعتماد به نفس دانشجویان و در نهایت ارتقای کیفیت آموزش مؤثر باشد. لذا با توجه به اهمیت ارتباط مؤثر بین استاد و دانشجو و نقش آن در افزایش اثربخشی فرایند یاددهی و یادگیری، هدف از انجام این مطالعه، بررسی عوامل انگیزشی در برقراری ارتباط بین دانشجویان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال 1395-96 بود. روش­: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی می­باشد. جامعه آماری شامل دانشجویان رشته­های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی در مقطع علوم پایه بودند (791=N). تعداد نمونه­ها با استفاده از نمونه­گیری طبقه­ای تصادفی و بر اساس جدول، 260 نفر انتخاب شدند. داده­ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری گردید و تجزیه و تحلیل آن­ها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. همچنین به منظور تحلیل داده­ها از آماره­های میانگین، انحراف معیار، آزمون t برای نمونه­های مستقل و تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد. یافته­ ها: نتایج نشان داد در بین دانشجویان علوم پزشکی، ارتباط به منظور عذرخواهی و ارتباطات علمی و درسی دارای بالاترین میانگین­ها بودند و در مقابل ارتباطات تعاملی کمترین میانگین را به دست آورد. نتیجه ­گیری: یکی از مهم­ترین عواملی که در ارتباط استاد-دانشجو از اهمیت ویژه­ای برخوردار است، انگیزه­هایی است که دانشجو برای ایجاد ارتباط با استاد خود دارد. لذا، بررسی وضعیت عوامل انگیزشی می­تواند نقش تاثیرگذاری در برقراری ارتباط دانشجویان و اساتید داشته باشد. اساتید باید در کنار فرآیند تدریس، برای برقراری ارتباط و تعامل با دانشجویان نهایت تلاش خود را مبذول دارند تا بتوانند محیطی آرام و به دور از استرس­زا برای آنان فراهم آورند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استاد، دانشجو، ارتباط، عوامل انگیزشی، علوم پزشکی، کرمانشاه.

عنوان انگلیسی The Investigate Students’ Motivation to Communicate Teacher-Students in Kermanshah University of Medical Sciences in 2016-17.
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: the relationship between students-teacher can be effective in increasing students' motivation, self-confidence and improving the quality of education. Therefore, considering the importance of teacher-students effective communication and its role in increasing the effectiveness of the teaching and learning process, the aim of this study was to investigate students' motivation to communicate with their instructors in Kermanshah University of Medical Sciences in 2016-17. Method: The present study is descriptive-analytic. The statistical population included medical, dentistry and pharmaceutical students in basic sciences (N = 791). The number of samples was estimated using random sampling method (260). Data were collected using a researcher-made questionnaire and analyzed by SPSS software. Data were analyzed by mean, standard deviation, t-test and one way analysis. Results: The results showed that excuse-making and Functional motivation had the highest mean. Otherwise relational motivation was obtained the lowest average. Conclusion: One of the most important factors in teacher-student relationship is the student's motivation to communicate with their instructors. Therefore, the investigation of motivational factors can play an effective role in student-teacher communication. Teachers in addition to the teaching process must communicate to students in order to provide them a relaxed and without stressful environment.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدکیان زرافشانی | mohammad kian Zarafshani
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

لیدا شرفی | Lida Sharafi
دانشگاه رازی کرمانشاه

زهرا اطهری | Zahra Athari
دانشگاه رازی کرمانشاه


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1735-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تعامل دانشجویان با آموزش
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات