این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۱، شماره ۶، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی وضعیت تعلل ورزی، فرسودگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله مقدمه: فرسودگی تحصیلی و تعلل ورزی به عنوان موانعی برای پیشرفت تحصیلی می توانند بر عملکرد تحصیلی تاثیر گذار باشد. بنابراین شناخت عوامل مرتبط بر آن‌ها ضروری است، لذا این مطالعه با هدف تعیین وضعیت تعلل ورزی، فرسودگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی و عوامل مرتبط با آن‌ها در دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری گناباد انجام شده است. روش کار: این ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ مقطعی بر روی 159دانشجوی ترم دوم تا هشتم کارشناسی پرستاری در دانشکده پرستاری گناباد که در نیمسال اول سال تحصیلی96- 1395 مشغول به تحصیل بودند انجام شد. داده ها با استفاده از فرم اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه های فرسودگی تحصیلی بروسو و تعلل ورزی تحصیلی سولومون و راث بلوم گردآوری شد.  عملکرد تحصیلی دانشجویان نیزبا درنظر گرفتن معدل کل مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با بهره گیری از نرم افزارspss انجام گرفت. نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره تعلل ورزی تحصیلی دانشجویان( 71/10)89/83 و فرسودگی تحصیلی آنان (23/8)72/47 بود. میانگین و انحراف معیار معدل کل دانشجویان(16/1)39/16 بود. نتایج آزمون تی مستقل نشان داد بین تعلل ورزی تحصیلی با جنس ارتباط آماری معنا داری وجود دارد(04/0=P). نتیجه آزمون همبستگی پیرسون نشان داد بین نمره کلی تعلل ورزی تحصیلی و نمره کلی فرسودگی تحصیلی ارتباط معناداری وجود دارد(0001 /0p<). نتیجه گیری: با توجه به وجود تعلل ورزی و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان پرستاری و شناسایی عوامل مرتبط با آنها برنامه‌ریزان آموزش پرستاری بایستی با اجرای اقدامات مناسب، سعی در کاهش تعلل ورزی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان پرستاری داشته باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تحصیلی، تعلل ورزی، دانشجویان پرستاری، عملکرد تحصیلی، فرسودگی

عنوان انگلیسی Assessment of procrastination, academic burnout, academic performance and related factors in nursing students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Academic burnout and procrastination as barriers to academic achievement can affect academic performance. Therefore, identification of related factors is necessary. The present study was conducted to determine the procrastination status, academic burnout, academic performance and its related factors in nursing students of Gonabad Nursing Faculty. Methods: This cross-sectional study was conducted on 159 second to eighth undergraduate nursing students at the Gonabad Nursing Faculty in the first semester of the academic year 2016-2017. Data were gathered using demographic information form and Bruce academic burnout and Solmon and Roth academic burnout questionnaires. Students' academic performance was considered based on the total score. Data analysis was performed using SPSS software. Results: The mean and standard deviation of students' academic procrastination score were 83.89 ) 10.71) and 47.72 ( 8.23) ​​for academic burnout. The average and standard deviation of the total average of students was 16.31 ± 16.1. Independent T-test results showed that there was a significant relationship between gender and academic procrastination (P = 0.04). The result of Pearson correlation test showed that there is a significant correlation between the total score of academic procrastination and the overall score of academic burnout (p < 0.0001). Conclusion: Based on academic burnout and procrastination among the nursing students and identification of the related factors, nursing education planners should try to reduce the procrastination and burnout of nursing students by implementing appropriate measures.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حبیب شارعی نیا | Habib Shareinia
Gonabad University of Medical science
دانشگاه علوم پزشکی گناباد

سیده ندا سید محمدی | Seyed neda seyed mohamadi
Gonabad University of Medical science
دانشگاه علوم پزشکی گناباد

نیلوفر سعادتی | nilofar saadati
Gonabad University of Medical science
دانشگاه علوم پزشکی گناباد

فاطمه رضادوست | fateme rezadost
Gonabad University of Medical science
دانشگاه علوم پزشکی گناباد

بتول محمدیان | Batol Mohammadian
Gonabad University of Medical science
دانشگاه علوم پزشکی گناباد

نجمه ابراهیمی | Najmeh ٍEbrahimi
Gonabad University of Medical science
دانشگاه علوم پزشکی گناباد


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1910-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات