این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۱، شماره ۶، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی سلامت معنوی دانشجویان پزشکی، راهی برای تبیین ضرورت گنجاندن محتوای معنوی در برنامه آموزش پزشکی: یک مطالعه توصیفی– مقطعی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: بعد معنوی سلامت، نقش مهمی به ویژه در دانشجویان پزشکی به عنوان متولیان آینده سلامت جامعه دارد. این پژوهش با هدف تعیین میزان سلامت معنوی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم، در سال 1397 انجام گرفته است. روش: در این مطالعه توصیفی ـ مقطعی جامعه پژوهش شامل 350 نفر از دانشجویان پزشکی مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی قم بود که به صورت سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسشنامه سلامت معنوی امیری و همکاران بود. دانشجویان به صورت آگاهانه، پس از دریافت اطلاعات مربوط به هدف تحقیق، داوطلبانه وارد مطالعه شدند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS 16 استفاده گردید. یافتهها: میانگین سنی دانشجویان شرکت کننده 23/1±38/21 سال بود و از نظر جنس 49 درصد دانشجوی پسر و 51 درصد دانشجوی دختر بودند. میانگین و انحراف معیار نمره سلامت معنوی دانشجویان 66/2±23/80 و در سطح پائین بود. میانگین نمره سلامت معنوی در حیطههای بینش، نگرش و عملکرد به ترتیب برابر با12/48 با انحراف معیار25/1، 05/43 با انحراف معیار 47/1 و 18/37 با انحراف معیار 33/1 که در همگی حیطهها نیز نمره پائین بدست آمد، گزارش شد. بین میانگین نمره سلامت معنوی با متغیرهای جنس، وضعیت بومی بودن، ارتباط معنیداری مشاهده نشد (P>0/05). بحث و نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاضر به نمره پائین سلامت معنوی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم دلالت دارد. ضرورت گنجاندن و ارائه محتوی و مضامین معنوی در برنامه آموزش پزشکی تبیین میگردد همچنین آموزش و ترویج الگوهای با سلامت معنوی بالا در دانشگاهها برای بهبود سلامت معنوی دانشجویان توصیه میگردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سلامت معنوی، دانشجویان پزشکی، قم، ایران.
عنوان انگلیسی
The study of the spiritual health of medical students, a way to explain the necessity of incorporating spiritual content into a medical education program: a descriptive cross-sectional study
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The spiritual dimension of health plays an important role in the spiritual and physical health of the community, especially in medical students as future health care providers. This research was conducted to determine the spiritual well-being of medical students of Qom University of Medical Sciences in 1397. Method: In this descriptive cross-sectional study, 350 medical students were enrolled in Qom University of Medical Sciences. They were examined by census method. The research instrument was the Spiritual Health Questionnaire of the Academy of Medical Sciences. Students voluntarily entered the study after being provided with information about the research purpose. Data were analyzed by SPSS 16 software. Results: The mean age of the participating students was 21.38 ± 1.23 years old and 49% were male and 51% female students. The mean and standard deviation of the students' spiritual health score was 80.23 ± 2.66 and was low. The mean score of spiritual health in the field of vision, attitude and practice was 48.22 with a standard deviation of 1.25, 43.05 with a standard deviation of 1.47 and 37.18 with a standard deviation of 1.33. Conclusion: The findings of this study indicate a low level of spiritual well-being among medical students of Qom University of Medical Sciences. Therefore, the necessity of inclusion and presentation of spiritual content and content in medical education program is revealed. Also, the training and promotion of high spiritual health patterns in universities for improvement Spiritual health of students is recommended.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Spiritual health, medical students, Qom, Iran
نویسندگان مقاله
زهرا نصراللهی | zahra Nasrollahi
سمیه محمدی | somayyeh Mohammadi
غزاله طهماسبی | ghazale Tahmassebi
اعظم بیدرفش | azam Biderafsh
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1891-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات