این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۱، شماره ۶، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تعیین اصول یادگیری مبتنی بر عصب-تربیت با استفاده از مطالعه اکتشافی و تبیین دلالت های آموزشی آن
چکیده فارسی مقاله اهداف: هدف از این مطالعه کمک به رشد استانداردها در رشته عصب-تربیت از نقطه نظر اساتید برجسته در حوزه علوم اعصاب، روانشناسی و علوم تربیتی و اسناد و مدارک موجود در این زمینه است. روش­ ها: در این پژوهش از روش کیفی از نوع نظریه زمینه­ای استفاده شده است. روش­های گردآوری اطلاعات شامل مصاحبه، اسناد و متون و پرسشنامه می­باشد. شرکت­کنندگان در مرحله اول پژوهش تعداد 13 نفر از افراد صاحب نظر در زمینه علوم اعصاب، روانشناسی و علوم تربیتی بودند. برای جمع آوری داده­ها از مصاحبه نیمه‌سازمان­یافته استفاده شد. همچنین آخرین یافته­های متخصصان در حوزه عصب-تربیت نیز به عنوان اطلاعات مکمل در قسمت بعدی پژوهش استفاده گردید. برای تحلیل مصاحبه های افراد صاحبنظر از روش Strauss and Corbin استفاده شد. یافته­ ها: نتیجه کد­گذاری سه مرحله­ای داده­های گردآوری شده، استخراج سه مقوله اصلی، یازده مقوله فرعی و سی و یک ویژگی یا مفهوم بود. نهایتا شاخص سی وی آر لاشه چهارده اصل اساسی یادگیری را تایید نمود. نتیجه ­گیری: در مجموع یافته­های تحلیل نشان می­دهند که مطالعه و درک ساختار و عملکرد مغز در تفکر و عمل برنامه درسی گام بسیار مهمی در بهبود فرایند آموزش و یادگیری دانش­آموزان است. علوم اعصاب اطلاعات بسیار ارزشمندی در مورد سیستم یادگیری مغز فراهم می­کند که به ما اجازه می­دهد تا تصمیمات آگاهانه­تری در مورد برنامه­های درسی بگیریم.   
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عصب-تربیت، اصول یادگیری، نظریه زمینه ای

عنوان انگلیسی Determining the learning Principles of Neuro-education Using Exploratory Study and Explaining its Educational Implications
چکیده انگلیسی مقاله Aims: The purpose of this study is to help to develop standards in nerve education by utilizing views of prominent professors in the field of neuroscience, psychology and education, and moreover by employing documents available in this field. Methods: In this research, a qualitative method of grounded theory was used. Data collection methods consisted of interviews, documents and texts, and questionnaires. The participants in the first phase of the study were 13 people with expertise in neuroscience, psychology and education. Semi-organized interviews were used to collect data. Furthermore, the latest findings from experts in the field of neuro-education were also applied as complementary information in the next section of the study. The Strauss and Corbin method was employed to analyze the interviewees. Results: The result of the three-steps encoding of the collected data was extraction of three main categories, eleven sub categories, and thirty one characteristics or concepts. Finally, the Lawshe index (CVR) confirmed the fourteen basic principles of learning. Conclusion: Overall, the findings of the analysis showed that studying and understanding the structure and function of the brain in thinking and practicing of the curriculum is essential step for improving the learning process of students. Neuroscience provides valuable information about the brain's learning system, which allows us to make more informed decisions about the curriculum.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Neuro-education, Learning Principles, Grounded theory

نویسندگان مقاله ژیلا کاردان حلوایی |
دانشگاه تبریز

اسکندر فتحی آذر |
دانشگاه تبریز

یوسف ادیب |
دانشگاه تبریز

لیلا مهدیزاده فانید |
دانشگاه تبریز


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1673-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی کیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات