این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۱، شماره ۶، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مقایسه نظام آموزشی و جدیدترین برنامه درسی دوره کارشناسی پرستاری در ایران و تورنتوکانادا: یک مطالعه تطبیقی
چکیده فارسی مقاله اهداف: آموزش پرستاری در دهه­های اخیر با سرعت زیادی درحال گسترش بوده است. در کنار گسترش کمی آموزش، نادیده انگاشتن کیفیت مطالب و کارایی دانش­آموختگان، نگرانی عمده محسوب می­شود. باتوجه به اینکه مطالعات اندکی درخصوص مقایسه ساختار آموزشی کارشناسی پرستاری ایران با سایر کشورها انجام شده، این مطالعه با هدف شناسایی و مقایسه برنامه آموزش کارشناسی پرستاری در ایران و تورنتو کانادا انجام شد. روش­ها: این مطالعه توصیفی – تطبیقی، سال 1396 انجام گردید. ﺑﻪﻣﻨﻈﻮر ﻣﻘﺎیﺴﻪ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺗﺸﮑﯿﻞدﻫﻨﺪه ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزﺷﯽ کارشناسی پرستاری ایران و کانادا، با جستجوی اینترنتی، اطلاعات لازم جمع­آوری و با استفاده از الگوی چهار مرحله­ای بردی تطبیق برنامه­ها انجام شد. یافته­ها: دوره کارشناسی پرستاری در ایران و تورنتو به­صورت تمام­وقت، حضوری و با تأکید بر اصل دانشجو محوری است. از نظر ساختار تفاوت­های فراوانی دارند، اما به­طور کل شباهت­هایی در زمینه اهداف، نقش­ها و توانمندی­ها وجود دارد. در دانشکده تورنتو برخی از دروس بصورت آنلاین ارائه می­گردد ضمن اینکه ارزشیابی دروس عملی به­روش قبول/رد می­باشد. تقویت تفکر انتقادی نیز در تورنتو تأکید می­شود. بحث: نقطه عطف برنامه تورنتو ، مدت زمان دو ساله(سه ترم) می­باشد. البته با گذراندن دوره­هایی(علوم انسانی) دانشجو به درک  مناسبی از ماهیت انسان و نوعدوستی رسیده، با علاقه و انگیزه به تحصیل می­پردازد. در ایران با توجه به نیازهای درحال گسترش این رشته و انتظارات فارغ التحصیلان نیاز به تغییرات اساسی در ساختار، محتوا و تکنیک آموزشی می­باشد. لذا توصیه می­شود در کنار تمامی پیشنهادات داده شده از متون مختلف، برنامه کارشناسی پرستاری ایران تحت بازنگری قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparison of the Educational System and the Newest Nursing Graduate Curriculum in Iran and Toronto: A Comparative Study
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Nursing education has been developing rapidly in recent decades as part of the higher education system. It is worrying to pay attention to the quantity of training and neglect of the quality and efficiency of students. led to this study the lack of comparing the structure of the nursing bachelor's degree in Iran with other countries. The aim is identify and compare the nursing bachelor program in Iran and Toronto, Canada. Methods: This descriptive - comparative study was carried out in 2017. In order to compare the elements of Iran and Canada nursing undergraduate training programs, Internet search was performed by collecting the information and using the four-step model of implementation of the programs. Results: Both programs are full-time, in-person, with emphasis on student-centered principals. There are differences in structure but similarities in goals, roles and abilities. At Toronto, some courses are offered online, while evaluating practical lessons by pass / Fail. Stressing critical thinking is also emphasized in Toronto. Conclusion: The turning point for the Toronto program is two years (three semesters), Of course, having passed the courses (humanities), students get a good understanding of the nature of humanity and altruism, with interest and motivation. In Iran, due to the growing needs of graduates and the expectations of graduates, there is a need for fundamental changes in the structure, content and educational technique. Therefore, it is advisable to review the Iranian curriculum in addition to the suggestions of the texts.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی تاج آبادی | ali tajabadi
sabzevar university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی سبزوار

میرحسین آقایی | mirhossein Aghaei
tarbiat modares university
دانشگاه تربیت مدرس

مصطفی روشن زاده | mostafa roshanzadeh
tarbiat modares university
دانشگاه تربیت مدرس


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1736-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات