این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۱، شماره ۶، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
برسی اثر بخشی درمان مبتنی بر تحلیل عملکرد( FAP) بر کاهش فرسودگی تحصیلی دانشجویان دخترسال آخر دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر اصفهان
چکیده فارسی مقاله
زمینه و اهداف: هدف این پژوهش بررسی تاثیر درمان مبتنی بر تحلیل عملکرد(FAP) بر کاهش فرسودگی تحصیلی دانشجویان دختر سال آخر دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر اصفهان بود. روش بررسی: این پژوهش نیمه تجربی از نوع پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دختر سال آخر دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر اصفهان در تابستان و زمستان سال 1394 بودند. نمونه پژوهش شامل30 نفر دانشجو بودند که از بین افراد در دسترس انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و گواه قرار داده شدند. افراد گروه آزمایش، به مدت 16 جلسه در 16 هفته تحت درمان مبتنی بر تحلیل عملکرد(FAP) قرار گرفتند و در پایان از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه فرسودگی تحصیلی مسلش بود. دادهها توسط نرمافزار SPSS و روش آماری تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج بهدستآمده نشان داد که تفاوت معناداری بین نمرات فرسودگی تحصیلی گروه آزمایش و گواه در پسآزمون وجود داشت. به این معنی که درمان مبتنی بر تحلیل عملکرد بر فرسودگی تحصیلی دانشجویان موثر بوده است (1 0/0>P). همچنین نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر تحلیل عملکرد(FAP)، نمرات آزمودنیهای گروه آزمایش را در پسآزمون در ابعاد خستگی هیجانی و مسخشخصیت و تمامیت فردی کاهش یافته، کاهش داده است ( 5 0/0>P). نتیجه گیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت از این رویکرد میتوان جهت کاهش فرسودگی تحصیلی دانشجویان استفاده نمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فرسودگی تحصیلی، دانشجویان، رواندرمان مبتنی بر تحلیل عملکرد(FAP).
عنوان انگلیسی
The effect of functional analytic psychotherapy on reducing academic burnout of final year female students Islamic Azad University (khomeinishahr Branch 2015-2016)
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aims: The purpose of this study was the effect of functional analytic psychotherapy on reducing academic burnout of final year female students Islamic Azad University, (Khomeinishahr branch) 2015-2016. Methods: This study was a semi experience of pretest and post-test with control group. The statistical society of this thesis was girl students of Islamic Azad University of Isfahan (Khomeinishahr Branch) in summer and winter of 2015. The sample of this study contained 30 female students that were selected from the available sampling in two groups contained experimental group and control group. Student's received 16 sessions in 16 weeks functional analytic psychotherapy (FAP) and in the end of sessions, the post test was played for both of the groups. The tool of this experience was Maslash's academic burnout inventory. The data was analyzed by SPSS software and statistical covariance method. Results: The results showed that there was a meaning difference between the academic burnout in experimental group and control group, so this result mentioned that the functional analytic psychotherapy was effected on academic burnout of girl student (P< 0.01). Also the results showed that the functional analytic psychotherapy (FAP) reduced the sampling emotional exhaustion and depersonalization, and decreased reduced personal integrity (p< 0.05). Conclusion: So we can conclude that we can use this approach for reducing academic burnout of student.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
شکوه انصاری پور | Shokooh Ansarypour
Islamic Azad University, (Khomeinishahr branch)
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر اصفهان
محمد رضا عابدی | Mohammad Reza Abedi
University of Isfahan
دانشگاه اصفهان
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1812-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
سایر موضوعات
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات