این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۱، شماره ۶، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی رابطه بهره هوشی و فراشناخت با عملکرد تحصیلی با میانجیگری تفکر انتقادی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر خرمدره.بررسی رابطه بهره هوشی و فراشناخت با عملکرد تحصیلی با میانجیگری تفکر انتقادی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر خرمدره.
چکیده فارسی مقاله  این پژوهش با هدف  بررسی  رابطه بهره هوشی و فراشناخت با عملکرد تحصیلی با میانجی تفکر انتقادی انجام یافت . برای انجام این پژوهش 300 نفرازدانش آموزان دبیرستانهای شهرخرمدره  به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند( که بعد از حذف داده های پرت 289نفر بعنوان نمونه باقی ماند ). برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های:  ماتریسهای پیش رونده ریون  (RPM ) ، باورهای فراشناختی ولز (-30MCQ) ، آزمون گرایش تفکر انتقادی کالیفرنیا(cctst)  و شاخص معدل تحصیلی استفاده شد. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود و تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون ، الگویابی معادلات ساختاری و آزمون بوت استراپ در دستور کامپیوتری ماکرو پریچر و هیز( AMOS-20 ) انجام شد.نتایج نشان داد، مدل پیشنهادی معادلات ساختاری روابط بین متغیرهای مذکور، از برازش قابل قبولی برخوردار بود. به عبارت دیگر هوشبهر و فراشناخت  هم به صورت مستقیم و هم بصورت غیر مستقیم از طریق تفکر انتقادی با عملکرد تحصیلی رابطه دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بهره هوشی ، فراشناخت ، عملکرد تحصیلی ،تفکر انتقادی.

عنوان انگلیسی Investigating the relationship between IQ and metacognition with academic performance by mediating critical thinking in secondary school students in Khoramdarah.
چکیده انگلیسی مقاله  The purpose of this study was to investigate the relationship between IQ and metacognition with academic performance through critical thinking mediators. To do this research, 300 students of high school students in Khorramdar city were selected by multistage sampling method (289 people remained the sample after removal of data). For collecting data, questionnaires were used: Rayon Progressive Matrices (RPM), Wales meta-cognitive beliefs (-30MCQ), California Critical Thinking Tests (cctst), and GPA. The present study was correlational and data analysis was performed using Pearson correlation coefficient, structural equation modeling and bootstrap test in MacroPrice & Hayes computer program (AMOS-20). The results showed that the proposed model of structural equations for relations between variables The aforementioned, it was acceptable to fit. In other words, intelligence and meta-cognition are directly related both indirectly and through critical thinking with academic performance.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله IQ, Metacognition, Academic Performance, Critical Thinking.

نویسندگان مقاله اکبر جلیلی | akbar jalili
Zanjan Azad University
دانشگاه آزاد زنجان

اسماعیل خیر جو | esmail kheyrjoo
madani university , azerbijane
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

مسعود حجازی | masoud hejazi
Zanjan Azad University
دانشگاه آزاد زنجان

محمد سعید احمدی | mohammad saeid ahmadi
Zanjan University
دانشگاه زنجان

یلدا رستمی | yalda rostami
Zanjan Azad University
دانشگاه آزاد زنجان


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1615-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات