این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۱، شماره ۶، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی آزمون مدل رابطه‌ی علّی حمایت‌ اجتماعی ادراک شده ‌و مولفه‌های بهزیستی تحصیلی با میانجی‌گری باورهای خودکارآمدی تحصیلی
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه­ی علّی حمایت اجتماعی ادراک شده با مولفه­های بهزیستی تحصیلی با توجه به نقش میانجی­گری باورهای خودکارآمدی تحصیلی بود. روش کار:  341 دانش­آموز پسر مقطع متوسطه­ی دوم به شکل نمونه­برداری تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شدند و مقیاس­های حمایت اجتماعی ادراک شده (زیمنت و همکاران، 1988)، باورهای خودکارآمدی تحصیلی (پاتریک و همکاران، 1997) و بهزیستی تحصیلی (تومینین-سوینی و همکاران، 2012) را تکمیل کردند. ارزیابی مدل پیشنهادی­ با روش مدل­سازی معادلات ساختاری صورت گرفت. نتایج: یافته­ها نشان داد که حمایت اجتماعی ادراک­شده با مولغه­های ارزش مدرسه، رضایتمندی تحصیلی و مشارکت در امور مدرسه رابطه­ی مثبت و با فرسودگی تحصیلی رابطه­ی منفی دارد. همچنین حمایت اجتماعی ادراک­شده از طریق متغیرهای میانجی­گر باورهای خودکارآمدی قادر به پیش­بینی مولفه­های بهزیستی تحصیلی است. نتیجه­گیری: بر این اساس می­توان گفت حمایت­های اجتماعی از طریق ارتقای باورهای خودکارآمدی تحصیلی به بهبود مولفه­های بهزیستی تحصیلی کمک می­کنند. این یافته­ها بر نقش حمایت­های اجتماعی در برانگیختن و توانمندسازی افراد جهت دستیابی به بهزیستی در محیط تحصیلی تاکید می­کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حمایت اجتماعی، باورهای خودکارآمدی تحصیلی، بهزیستی تحصیلی

عنوان انگلیسی The Testing of model of the relationship between perceived social support and the of academic well-being components by mediating the self-efficacy beliefs
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: This study aimed to examine the mediating role of academic self-efficacy belief between perceived social support and academic well-being components. Methods: The sample consisted of 341 high school students were selected using perceived social support multi-stage cluster sampling completed the scales of (psss; Zimet, Dahlem, Zimet & Farley, 1988), academic self-efficacy belief (ASEB; Patrick, Hicks, Ryan, 1997) and academic well-being (AWB; Tuominen-Soini, Salmela-Aro & Niemivirta, 2012). The proposed model was evaluated using structural equation modeling. Results: The results indicated social support had positive relationship with school value, satisfaction with educational choice and schoolwork engagement and negative relationship with School burnout. Also perceived social support through academic self-efficacy belief cause to forecast academic well-being components. Conclusions: According to, it can be said perceived social support through promoting academic self-efficacy belief cause to promote academic well-being components. These findings emphasized the role of social support in incite people in access to well-being in academic environment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مرتضی مرادی | Morteza Moradi
Shahid chamran university of ahvaz
دانشگاه شهید چمران اهواز

علیرضا حاجی یخچالی | Alireza hajiyakhchali
Shahid chamran university of ahvaz
دانشگاه شهید چمران اهواز

ناصر بهروزی | Naser Behrozi
Shahid chamran university of ahvaz
دانشگاه شهید چمران اهواز

سیروس عالیپور | Sirous Alipour
Shahid chamran university of ahvaz
دانشگاه شهید چمران اهواز


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1893-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات