این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۱، شماره ۶، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
آزمون مدل رابطهی علّی حمایت اجتماعی ادراک شده و مولفههای بهزیستی تحصیلی با میانجیگری باورهای خودکارآمدی تحصیلی
چکیده فارسی مقاله
چکیده مقدمه: هدف پژوهش حاضر تعیین رابطهی علّی حمایت اجتماعی ادراک شده با مولفههای بهزیستی تحصیلی با توجه به نقش میانجیگری باورهای خودکارآمدی تحصیلی بود. روش کار: 341 دانشآموز پسر مقطع متوسطهی دوم به شکل نمونهبرداری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و مقیاسهای حمایت اجتماعی ادراک شده (زیمنت و همکاران، 1988)، باورهای خودکارآمدی تحصیلی (پاتریک و همکاران، 1997) و بهزیستی تحصیلی (تومینین-سوینی و همکاران، 2012) را تکمیل کردند. ارزیابی مدل پیشنهادی با روش مدلسازی معادلات ساختاری صورت گرفت. نتایج: یافتهها نشان داد که حمایت اجتماعی ادراکشده با مولغههای ارزش مدرسه، رضایتمندی تحصیلی و مشارکت در امور مدرسه رابطهی مثبت و با فرسودگی تحصیلی رابطهی منفی دارد. همچنین حمایت اجتماعی ادراکشده از طریق متغیرهای میانجیگر باورهای خودکارآمدی قادر به پیشبینی مولفههای بهزیستی تحصیلی است. نتیجهگیری: بر این اساس میتوان گفت حمایتهای اجتماعی از طریق ارتقای باورهای خودکارآمدی تحصیلی به بهبود مولفههای بهزیستی تحصیلی کمک میکنند. این یافتهها بر نقش حمایتهای اجتماعی در برانگیختن و توانمندسازی افراد جهت دستیابی به بهزیستی در محیط تحصیلی تاکید میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
حمایت اجتماعی، باورهای خودکارآمدی تحصیلی، بهزیستی تحصیلی
عنوان انگلیسی
The Testing of model of the relationship between perceived social support and the of academic well-being components by mediating the self-efficacy beliefs
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Introduction: This study aimed to examine the mediating role of academic self-efficacy belief between perceived social support and academic well-being components. Methods: The sample consisted of 341 high school students were selected using perceived social support multi-stage cluster sampling completed the scales of (psss; Zimet, Dahlem, Zimet & Farley, 1988), academic self-efficacy belief (ASEB; Patrick, Hicks, Ryan, 1997) and academic well-being (AWB; Tuominen-Soini, Salmela-Aro & Niemivirta, 2012). The proposed model was evaluated using structural equation modeling. Results: The results indicated social support had positive relationship with school value, satisfaction with educational choice and schoolwork engagement and negative relationship with School burnout. Also perceived social support through academic self-efficacy belief cause to forecast academic well-being components. Conclusions: According to, it can be said perceived social support through promoting academic self-efficacy belief cause to promote academic well-being components. These findings emphasized the role of social support in incite people in access to well-being in academic environment.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مرتضی مرادی | Morteza Moradi
Shahid chamran university of ahvaz
دانشگاه شهید چمران اهواز
علیرضا حاجی یخچالی | Alireza hajiyakhchali
Shahid chamran university of ahvaz
دانشگاه شهید چمران اهواز
ناصر بهروزی | Naser Behrozi
Shahid chamran university of ahvaz
دانشگاه شهید چمران اهواز
سیروس عالیپور | Sirous Alipour
Shahid chamran university of ahvaz
دانشگاه شهید چمران اهواز
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1893-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نظریههای یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات