این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت و توسعه ورزش، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۱-۱۰

عنوان فارسی طراحی مدل معادلات ساختاری تصویر تیم و هویت تیمی هواداران در صنعت ورزش
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش تصویر تیم در هویت تیمی هواداران در صنعت ورزش ایران از طریق مدل‌سازی معادلات ساختاری بود. روش‌شناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیۀ هواداران بالای 18 سال تیم‌های حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران در فصل 95 ـ 94 (لیگ پانزدهم) تشکیل دادند. در نهایت 640 پرسش‌نامه مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. برای سنجش هویت تیمی از پرسش­نامه هییر و همکاران(2011) و برای سنجش تصویر تیم از پرسش­نامه چان (2008)، استفاده شد. پس از تأیید روایی صوری و محتوایی پرسش‌نامه‌ها، میزان پایایی پرسش‌نامه‌های هویت تیمی و تصویر تیم در یک مطالعه راهنما و با استفاده از ضریب همبستگی آلفای کرونباخ به ترتیب برابر با 93/0=α و 81/0=α برآورد شدند. یافته‌ها: تجزیه و تحلیل مدل معادله ساختاری پژوهش نشان داد، تصویر تیم بر هویت تیمی هواداران تأثیر مثبت و معنی‌داری دارد. نتیجه‌گیری: بنابراین به مدیران ورزشی توصیه می‌شود در ایجاد تصویر مثبت از تیم در ذهن هواداران به منظور ایجاد و بالا بردن هویت تیمی آنان به مواردی از قبیل قدردانی از هواداران و انجام بازی جوانمردانه توجه نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هویت اجتماعی،برند،نگرش،بازاریابی،لیگ برتر،

عنوان انگلیسی Designing Structural Equation Modeling of Team Image and Fans’ Team Identification in Sport Industry
چکیده انگلیسی مقاله Objective: the purpose of this study was to investigate the role of team image in fan’s team identification in Iran’s sport industry via structural equation modeling. Methodology: The research method was descriptive-correlation. The statistical population of the study included all fans over 18 years old in the Premier League in 2015/16 season. 640 questionnaires were analyzed as statistical sample. Heer and et al (2011), questionnaire and Chun (2008), questionnaire, to measure team identification and team image were used respectively. After confirming the face and content validity of questionnaires, For the reliability of team identification and team image questionnaires Cronbach’s alpha coefficient (α= .93; α= .81) were estimated respectively in a pilot study. Results: Structural equation model analysis showed that team image has positive and significant effect on fans’ team identification. Conclusion: So, It is recommended to sport managers, to consider the issues such as appreciate the fans and fair play to creating a positive team image in the mind of fans in order to create and enhance the team identification
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله امیر منتظری |
استادیار دانشگاه نیشابور

مهدی طالب پور |
دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد

رضا اندام |
دانشیار دانشگاه صنعتی شاهرود

انوشیروان کاظم نژاد |
استاد دانشگاه فردوسی مشهد


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات