این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
International Journal of Maritime Technology، جلد ۱۰، شماره ۲۰، صفحات ۷۹-۸۸

عنوان فارسی ارزیابی روابط نیرو-تغییرمکان اعضای لوله‌ای فولادی تحت ضربه جانبی شبه‌استاتیکی سقوط اجسام
چکیده فارسی مقاله در این پژوهش، از یک مدل عددی به منظور شبیه‌سازی پاسخ نیرو- تغییرمکان اعضای لوله‌ای تحت ضربه جانبی بدون در نظر گرفتن فشار داخلی یا نیروی محوری استفاده شده و با روابط تحلیلی موجود در آیین نامه‌ها مقایسه شده است. در ابتدا دو آزمایش بر روی نمونه‌های کوچک مقیاس فولادی با درجه X70 و نسبت D/t 22 انجام شده و سپس مدل عددی با استفاده از نتایج آزمایشگاهی صحت سنجی شده است. نتایج نشان می‌دهند که روابط تحلیلی برای شکل قرشدگی کروی و در حالتی که فشار داخلی وجود ندارد مقاومت جانبی بزرگتری را نسبت به نتایج آزمایشگاهی و عددی بیان می‌کنند. در انتها با استفاده از مدل عددی اثر عوامل مختلفی مانند نسبت D/t و نسبت d/D و تنش تسلیم بر مقاومت جانبی اعضای لوله‌ای مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان دادند که مقاومت جانبی به ترتیب اهمیت توسط نسبت D/t و تنش تسلیم و نسبت d/D کنترل می‌شود. همچنین با مقایسه نتایج حاصل از شبیه‌سازی عددی و روابط تحلیلی می‌توان اظهار داشت روابط تحلیلی به ازای نسبت‌های D/t و d/D بزرگتر نتایج دقیق‌تری را ارائه می‌کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خط لوله، نیرو- تغییرمکان، قرشدگی، سنبه، ضربه جانبی

عنوان انگلیسی Assessment of Force-Deflection Relations of Steel Tubular Members under Lateral Quasi-Static Impacts from Dropped Objects
چکیده انگلیسی مقاله In the current study a numerical simulation approach has been chosen to simulate the force-deflection response of tubular member under lateral impact in the absence of internal pressure or axial force and the results have then been compared with analytical relations. Two series small scale experiments were carried out by the authors on X70 steel tubes and D/t of 22 and the numerical model has then been verified against experimental results. The results show that the analytical relations estimate greater lateral resistance than experimental results for the spherical indentor and in the unpressurized tubular members. The numerical model has then been used to study the effect of D/t and d/D and yield stress on lateral resistance of steel tubes. It has been noticed that, the lateral resistance was governed by: 1) D/t ratio 2) Yield stress 3) d/D ratio. The comparison between analytical and numerical results show that analytical relations are more accurate results for large D/t and d/D ratios.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی عزتی | mehdi ezzati
تهران-خیابان ولیعصر-تقاطع میرداماد-دانشگاه خواجه نصیالدین طوسی-دانشکده عمران

مصطفی زین الدینی | mostafa zeinoddini
تهران-خیابان ولیعصر-تقاطع میرداماد-دانشگاه خواجه نصیالدین طوسی-دانشکده

طاهره مسعودی | tahereh masoudi
تهران-خیابان ولیعصر-تقاطع میرداماد-دانشگاه خواجه نصیالدین طوسی-دانشکده


نشانی اینترنتی http://www.ijmt.ir/browse.php?a_code=A-10-261-2&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده Offshore Structure
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات