این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
International Journal of Maritime Technology، جلد ۸، شماره ۱۶، صفحات ۳۳-۴۹

عنوان فارسی کاهش پراکندگی پاسخ لرزه ای سکو های ثابت فلزی دور از ساحل در برابر حرکات زمین حوزه نزدیک دارای پالس سرعت
چکیده فارسی مقاله آنالیز نیاز لرزه ای احتمالاتی (PSDA) به عنوان ابزاری مناسب جهت تخمین میانگین فرکانس سالانه تجاوز از یک حد مشخص پارامتر پاسخ مهندسی (EDP) به کار گرفته می شود. در این مقاله، کارایی اندازه شدت (IM) اسکالر پیشرفته تغییر مکان طیفی غیر الاستیک (Sdi) که توسط Tothong و Cornell در دانشگاه استنفرد پیشنهاد شده است، در تحلیل PSDA با اندازه شدت اسکالر مرسوم شتاب طیفی الاستیک و متناطر آن تغییر مکان طیفی الاستیک (Sde) برای سازه سکوی ثابت فلزی نفتی مقایسه می شود. یک IM کارامد به عنوان IM ای تعریف می شود که منجر به پراکندگی کمتر در پاسخ سازه ای برای یک سطح IM مشخص شود. در این مقاله، مدل عددی یک سکوی دریایی با توجه به رفتار واقعی آن در نرم افزار OpenSees شبیه سازی شده است. سکوی دریایی نمونه‌ با در نظر گرفتن کمانش اعضای مهاربندی و اثرات خستگی کم چرخه مدل سازی شده است. جهت در نظر گرفتن اندرکنش شمع-خاک-سازه، شمع های سکو با مدل سازی خاک اطراف آن بر پایه مدل معادل تیر بر پی غیر خطی وینکلر مدل سازی شده است. همچنین از قابلیت های خود نرم افزار OpenSees جهت محاسبه پاسخ لایه های خاک استفاده شده است. در تحقیق حاضر، آنالیز دینامیکی غیر خطی افزایشی (IDA) که یکی از نوین ترین روش ها در تعیین ظرفیت سازه می باشد انجام شده است و همچنین بحث مختصری راجع به کارایی Edp های گوناگون در نشان دادن مود های پاسخ مختلف سکو صورت پذیرفته است و نهایتا همان Edp معمول در مورد سازه های ساختمانی یعنی ماکزیمم دریفت بین طبقه ای برای سکوی نمونه فوق انتخاب شده است. سپس، نمودارهای IDA در غالب دو اندازه شدت اشاره شده در بالا برای مجموعه 40 رکورده حوزه نزدیک دارای پالس سرعت رسم شده اند و پراکندگی نمودارهای IDA در محدوده ناپایدار دینامیکی کلی محاسبه شده اند. با توجه به پراکندگی کمتر محاسبه شده برای IM تغییر مکان طیفی غیر الاستیک، این اندازه شدت به عنوان کاراترین IM برای سکوی نمونه مورد نظر پیشنهاد شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Reducing Error of Probabilistic Seismic Demand Analysis of Jacket Type Offshore Platforms Subjected to Pulse-Like Near Fault Ground Motions
چکیده انگلیسی مقاله Steel offshore platforms are some of those structures which are built to withstand environmental and accidental loads during oil exploitation operation. Particular attention is being paid to earthquake loads in seismic active areas because it directly influences the capacity of the offshore structure installations. The uncertainties available in earthquake loads as well as in strength of structural components and also the need to gain confidence about the performance of the structure, have convinced the engineers to use probabilistic methods for design purposes. To this end, Probabilistic Seismic Demand Analysis (PSDA) is used to compute the mean annual frequency of exceeding a particular structural response parameter. In this paper, the efficiency of advanced scalar ground motion intensity measures (IM), Inelastic Spectral Displacement (Sdi) which, was proposed by Thosong and Cornell (2007) in Stanford University, has been compared for PSDA of Jacket Type Offshore Platforms (JTOP) with conventional scalar intensity measure, Elastic Spectral Acceleration or correspondingly Elastic Spectral Displacement (Sde). An efficient Im is the one which, leads to lower dispersion in response parameter of structure in an arbitrary level of Im. In this paper, the numerical model of a Jacket Type Offshore Platform in accordance with its real behavior was simulated in OpenSees software. The case study platform has been modeled in OpenSees considering buckling and post buckling behavior of bracing members and material low cycle fatigue effects. In order to consider soil-pile-structure interaction effects, the near field soil was modeled using Beam on Nonlinear Winkler Foundation method including Lateral resistance, skin friction resistance and end bearing resistance. In the current research, Incremental Dynamic Analysis (IDA), which is among one of the most recent and capable approaches in evaluating ultimate capacity of structures, has been performed and a brief discussion has been presented about the efficiency of different Edps in indicating various structural response modes of platform. As a consequence, the same Edp as simple building structures – maximum interstory drift angle – has been proposed for case study platform. Furthermore, the multiple Ida curves in terms of two aforementioned Intensity Measures for 40 pulse-like near fault ground motion records have been depicted and the dispersion of Ida curves in dynamic instability range have been computed for these two Ims. Based on lower computed dispersion for inelastic spectral displacement intensity measure, this Im has been chosen as the most efficient intensity measure for case study platform.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد زرین | mohammad zarrin
k.n.toosi university of technology
تهران، تقاطع میرداماد و ولیعصر، دانشکده عمران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی (Khajeh nasir toosi university of technology)

بهروز عسگریان | behrouz asgarian
k.n.toosi university of technology
تهران، تقاطع میرداماد و ولیعصر، دانشکده عمران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی (Khajeh nasir toosi university of technology)


نشانی اینترنتی http://www.ijmt.ir/browse.php?a_code=A-10-38-2&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده Offshore Structure
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات