این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
International Journal of Maritime Technology
، جلد ۸، شماره ۱۶، صفحات ۹۵-۱۰۵
عنوان فارسی
بررسی آزمایشگاهی و عددی حساسیت باربری محوری فشاری اعضای لولهای فولادی به ناراستیهای هندسی
چکیده فارسی مقاله
اعضای لولهای درعمل به دلیل فرآیند ساخت و آسیبهای وارده در مراحل حمل و نقل و نصب لوله فاقد یک هندسه استوانهای کامل و بینقص هستند. در واقع ناراستیهایی در مقطع و طول آنها وجود دارد. حضور ناراستی میتواند بر رفتار اعضای لولهای مقابل بارهای وارده تا حد زیادی تاثیر گذار باشد. در این پژوهش، تاثیر حضور ناراستی بر رفتار اعضای لولهای تحت بارگذاری یک سویه محوری فشاری به صورت آزمایشگاهی و مدلسازی عددی مورد بررسی قرار گرفته است. در ابتدا چهار نمونه آزمایشگاهی از لوله فولادی با درجه X70 و با نسبت قطر به ضخامت (D/t) 22 پس از انجام اسکن سه بعدی مورد آزمایش قرار گرفتهاند. نتایج نشان دادند که حضور ناراستی در اعضای لولهای منجر به بروز کمانش محلی در لوله شده و بر تنش فشاری حداکثر قابل تحمل در عضو (σ_L) و کرنش معادل آن(ε_L) تاثیر گذار است. هندسه ناراستی در نظر گرفته شده در مدل عددی بر اساس مودهای مختلف کمانش در اعضای لولهای میباشد. نتایج حاصل از مدلسازی عددی و نتایج آزمایشگاهی با یکدیگر مقایسه شده و به طور کلی مطابقت قابل قبولی مشاهده شده است. در ادامه از مدل عددی به منظور بررسی تاثیر عواملی مانند هندسه ناراستی، دامنه ناراستی (A)، نسبت D/t و نسبت λ/L استفاده شده است. نتایج نشان دادند که مودهای بالاتر و متقارن، تاثیر بیشتری بر رفتار یک سویه فشاری اعضای لولهای دارد. با افزایش دامنه ناراستی، σ_L و ε_L کاهش مییابند اما مرتبه کاهش هر دو پارامتر متاثر از هندسه ناراستی و نسبت D/t و λ/L است. با توجه به نتایج بهدست آمده مشخص است که تاثیر ناراستی بر ε_L بسیار بزرگتر از تاثیر ناراستی بر σ_L است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
An Experimental/Numerical Study on the Sensitivity of Axial Compressive Load Bearing Response of Steel Tubular to Geometrical Imperfections
چکیده انگلیسی مقاله
In practice, steel tubulars lack a mathematically perfect cylindrical shape, due to non-uniformities introduced during the manufacturing process, construction methods, damages incurred in the transport. The imperfections might exist in the cross section and along the tubular member. Imperfections can greatly affect the behavior of tubular members. The work presented in this paper is perusing effect of geometrical imperfections on steel tubes under monotonic axial compressive loading. An experimental model testing along with a numerical simulation approach has been employed. The small scale experiments were conducted on X70 steel pipes with diameter 44 (mm) and D/t of 22. The results showed that under monotonic loading the presence of imperfection in the tubular member leads to local buckling of the tube and has a decreasing effect on the limit stress (σ_L) and on the strain corresponding to the ultimate load (ε_L). The geometry of the imperfections introduced to the numerical model is based on the scaled down buckling mode shapes of the tubular specimen. In general, a reasonable agreement has been noticed between the experimental and the numerical results. The numerical model has then been used to study the effect of geometry of imperfection and imperfection amplitude (A), D/t and (λ/L) on the response of steel tubes to monotonic axial compressive loading. The results showed that the monotonic response was more sensitive to higher mode shapes as compared to the lower modes and to symmetric modes as compare to non-symmetric modes. The limit stress and the strain corresponding to the ultimate load decrease as imperfection amplitude increases. The stress-strain path was also found to be affected by the geometry of imperfections, D/t and the imperfection wave length. The results of the current study also shows that the tube imperfection has a more profound effect on the limit strain (ε_L) in comparison to that on the limit stress (σ_L).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهدی عزتی | mehdi ezzati
k.n.toosi university of technology
تهران-خیابان ولیعصر-تقاطع میرداماد- دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی (Khajeh nasir toosi university of technology)
مصطفی زین الدینی | mostafa zeinoddini
k.n.toosi university of technology
تهران-خیابان ولیعصر-تقاطع میرداماد- دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی (Khajeh nasir toosi university of technology)
نشانی اینترنتی
http://www.ijmt.ir/browse.php?a_code=A-10-261-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
Offshore Structure
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات