این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
International Journal of Maritime Technology، جلد ۴، شماره ۷، صفحات ۱-۱۳

عنوان فارسی مقایسه موردی روش‌های مختلف تعیین تنش هات‌اسپات‌ در جزئیات سازه کشتی
چکیده فارسی مقاله کنترل خستگی و تعیین عمر مفید در سازه‌هایی نظیر کشتی و سکوهای دریایی که تحت اثر بارهای نوسانی قرار دارند، یکی از مهم‌ترین مراحل طراحی سازه محسوب می‌شود. شکست خستگی بصورت ترک در محل جزئیات شروع شده و در سازه گسترش می‌یابد. در سازه‌های فلزی این ترک‌ها در محل جوش شروع می‌شود. اکثر روش‌های بکار رفته برای بررسی عمر خستگی در اتصالات جوش، بر اساس مقادیر تنش در نقاط بحرانی - که هات‌اسپات نامیده می‌شوند – می‌باشند. کاربردی‌ترین روش تعیین تنش هات‌اسپات، استفاده از روش تحلیل اجزاء محدود به همراه استفاده از تعدادی روابط تجربی می‌باشد. این روابط تجربی، اغلب بر اساس خطی‌سازی تنش در جهت ضخامت یا برون‌یابی تنش در سطح می‌باشند. در این مقاله، تنش هات‌اسپات در یکی از جزئیات رایج در ساختمان کشتی با روش اجزاء محدود و با استفاده از روابط مختلف محاسبه و نتایج با مقادیر بدست آمده از آزمایش تجربی مقایسه شده است. میزان دقت و حساسیت نتایج نسبت به فرضیات مدل‌سازی بررسی گردیده و بهترین رابطه تعیین تنش هات‌اسپات - با توجه به دقت مورد نیاز، زمان و هزینه- پیشنهاد شده‌است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خستگی،‌ تنش هات‌اسپات، روش اجزاء محدود، جزئیات سازه‌ای کشتی

عنوان انگلیسی **Case Study of Different Calculation Method for Hot Spot Stresses at Ship Structural Detail
چکیده انگلیسی مقاله Fatigue analysis and estimation of safe life of structures that are subjected to cyclic loadings, such as ships and offshore structures is one of the most important steps of structural design. Fatigue failure in the form of crack will start from details and propagate in structure. In steel structures these cracks will started from welds. Most of the methods for fatigue life assessment in welded connections are based on stress values at critical points, called "hot spot". Determination of hot spot stress is done by finite element analysis with using some empirical relations, which is expected to be the most practical method. These empirical relations are mostly based on linearization of stress through the thickness or extrapolating the stress to the hot spot locations. In this paper, different methods are reviewed for the evaluation of hot spot stress at a typical ship structural detail by finite element analysis and the results are compared with an experimental data. Accuracy and sensitivity of hot spot stress to finite element meshing is investigated, and the best method for calculation of hot-spot stress based on required accuracy, time and money is proposed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله روح ا هادی پور گودرزی | rooholah hadipour goudarzi
amirkabir university of technology
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی امیرکبیر (Amirkabir university of technology)

احمد رهبر رنجی | ahmad rahbar ranji
amirkabir university of technology
دانشکده مهندسی کشتی سازی و صنایع دریایی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی امیرکبیر (Amirkabir university of technology)


نشانی اینترنتی http://www.ijmt.ir/browse.php?a_code=A-10-1-42&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده Ship Structure
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات