این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
International Journal of Maritime Technology
، جلد ۴، شماره ۷، صفحات ۲۷-۳۹
عنوان فارسی
کاربرد الگوریتم ژنتیک ساده در طراحی بهینه الگوی مهاربندی
چکیده فارسی مقاله
در این مقاله، چگونگی توسعه یک برنامه به منظور بهینه سازی الگوی مهاربندی سازه های شناور، بر اساس استفاده از الگوریتم ژنتیک ساده یا نامقید ارائه گردیده است. توزیع خطوط مهار پیرامون سکو و کشش این خطوط، از جمله عواملی هستند که بطور مستقیم در پاسخ (حرکات) شناور - هنگامیکه در معرض شرایط محیطی همچون باد، موج و جریان های دریایی قرار میگیرد - مؤثر هستند. از اینرو، الگوریتم ژنتیک به جستجوی توزیع بهینه و کشش خطوط مهار، با هدف کمینه ساختن جابجایی های شناور می پردازد. در این مقاله، برای نخستین بار از تحلیل دینامیکی جهت تعیین پاسخ های سازه در روند بهینه سازی الگوی مهاربندی استفاده شده است. موج و باد بصورت طیفی تعریف شده و تحلیل در دامنه فرکانس انجام شده است. هدف از بهینهسازی، کمینه ساختن یک تابع هدف می باشد، که در اینجا به صورت مجموع مربعات جابجاییهای شناور در شرایط محیطی مشخص، تعریف شده است. کمیت های بهینهسازی که در این مسأله مورد توجه قرار گرفتهاند، عبارتند از موقعیت قرارگیری لنگرها، طول خطوط مهار و زاویه قرارگیری سکوی شناور نسبت به شرایط محیطی اعمال شده. همچنین، فرض بر این است که قطر خطوط مهار، جنس و مقاومت آنها ثابت بوده و بعلاوه بویه یا وزنهای نیز به آنها متصل نمی باشد. ضمن توضیح در رابطه با برنامه الگوریتم ژنتیک توسعه یافته، کاربرد آن در یک مطالعه موردی و تحلیل کیفی نتایج بدست آمده، ارائه شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
الگوی مهاربندی، بهینهسازی، الگوریتم ژنتیک، سازههای شناور
عنوان انگلیسی
**Simple Genetic Algorithm Application in Optimum Design of Mooring Patterns
چکیده انگلیسی مقاله
In this paper, the procedure of developing an unconstrained Genetic Algorithm code to solve mooring pattern optimization problems for floating structures is described. How to spread mooring lines around the offshore structures and tension level of these lines are the factors that have direct effect on response or offset of floating units which experience environmental conditions such as waves, wind and current. A GA may be used to search optimum mooring pattern and the best tension of lines to minimize floating structures offset. In this work, dynamic analysis is used to estimate floating units responses in a mooring optimization problem. Waves and wind are defined by appropriate spectra and analysis is performed in frequency domain. The goal for optimization is to minimize the objective function which is the sum of squares of the floating unit’s displacements for each set of environmental conditions. The considered variables of optimization are: position of anchors, line lengths and vessel heading relative to environmental conditions. Also size of mooring lines, and their material and strength are considered to be constant. It is assumed that all lines are from the same size and material and no buoy or counter weight is attached to the lines. To demonstrate the capability of the developed code, its application in a case study is presented and some conclusions are derived.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهدی شفیعی فر | mehdi shafiefar
tarbiat modarres university
دانشگاه تربیت مدرس تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
آیدین رضوانی | aidin rezvani
tarbiat modarres university
دانشگاه تربیت مدرس تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://www.ijmt.ir/browse.php?a_code=A-10-1-44&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
Ship Structure
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات