این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
International Journal of Maritime Technology، جلد ۳، شماره ۵، صفحات ۱-۲۲

عنوان فارسی اثر غلتش کشتی حفاری بر خستگی لوله حفاری در شرایط بارگذاری دامنه متغیر
چکیده فارسی مقاله در هنگام حفاری توسط کشتی‏ها و یا نیمه‏غوطه‏ورهای حفاری، رشته‏حفاری در اولین اتصال از لوله‏حفاری با لوله چندبر، دچار خمش ناشی از حرکات غلتش حول محور طولی و یا چرخش حول محور عرضی شناور می‏شود. تنش‏های چرخه‏ای ناشی از این خمش در هر نقطه از رشته‏حفاری تابعی از زاویه غلتش شناور، موقعیت لوله چندبر در بوش، و نیروی کشش قلاب می‏باشند. در این مقاله ابتدا آسیب خستگی تجمعی لوله ‏حفاری متصل به لوله چندبر ناشی از این تنش‏های چرخه‏ای و در طی مدت پیمایش لوله چندبر محاسبه شده و اثرات تغییر مقدار دامنه تنش چرخه‏ای نیز در نظر گرفته می‏شود. سپس پنج مدل خستگی چند محوره در شرایط بارگذاری دامنه متغیر (مشابه شرایط اعمالی به لوله حفاری) ارزیابی می‏شوند. با مقایسه نتایج عمر خستگی پیش‌بینی شده توسط این مدلها با نتایج قابل دسترس از آزمایشهای خستگی چند محوره در بارگذاری دامنه متغیر محوری-پیچشی، دیده می‏شود که نتایج مدل ترکیبی روش صفحه بحرانی و روش انرژی، نسبت به دیگر مدل‏های خستگی چندمحوره در بارگذاری چندمحوره دامنه متغیر، تطابق بهتری با نتایج تجربی داشته و برای تعیین عمر خستگی لوله حفاری قابل قبول می‏باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی **Influence of Drillship Roll on The Drillpipe Fatigue Under Variable Amplitude Loading
چکیده انگلیسی مقاله During the offshore drilling operations by drillships or semisubmersible vessels the drillstring in its first drilljoint to the Kelly suffers bending due to float vessel roll or pitch. The cyclic bending stress at any point along the drillstring, is a function of the roll or pitch angle, Kelly position in bushing, and hookload. The cumulative fatigue damage of the drillpipe due to cyclic stresses near the drillpipe connection to Kelly has been calculated in this paper. The effects of the cyclic stress amplitude variation are also taken into account. Then five multiaxial fatigue models are evaluated under variable amplitude loading (similar to drillpipe loading) conditions. Comparing the results of the five models predictions by the muliaxial fatigue tests experimental data under variable amplitude axial-torsional loading, show that the combined critical plane and energy models predict the fatigue life better than the others. It works much better for variable amplitude loading than the existing models.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله غلامرضا راشد | gholamreza rashed
khaje nasir toosi university of technology
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و مربی دانشگاه صنعت نفت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی (Khajeh nasir toosi university of technology)

رحمت الله قاجار | rahmatollah ghajar
khaje nasir toosi university of technology
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی (Khajeh nasir toosi university of technology)

سید جلال الدین هاشمی | seyed jalalodin hashemi
petroleum industry university
دانشگاه صنعت نفت و دانشگاه آزاد اسلامی شاخه اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعت نفت (The petroleum university of technology)


نشانی اینترنتی http://www.ijmt.ir/browse.php?a_code=A-10-1-30&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده Offshore Structure
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات