این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
ادیان و عرفان
، جلد ۵۱، شماره ۱، صفحات ۲۷-۴۳
عنوان فارسی
شمایل نگاریِ دینی در هنر بودایی (شمایل شناسی اَوَلوکیتشوره)
چکیده فارسی مقاله
شمایلنگاری دینی، فصلی از هنر قدسی است و برای سنتهای دینی از ارزشهای تعلیمی، تبلیغی، آیینی و تجربی بالایی برخوردار است. این شاخۀ هنری در بودیسم مهایانه جایگاه و اهمیتِ ارجمندی داشته و مخصوصاً در نگارگری بودیستوهها بهخوبی متجلی است. پژوهش حاضر به روش اسنادی و اساساً با هدف نشان دادن شمهای از تبلور قداست در هنر بودایی انجام گرفته است و یافتههای آن نشان میدهد که گرچه بودیسم سنتی به دلیل فقدان رمزپردازیهای اساطیری و متافیزیکی عاری از هرگونه تمثالپرستی بود، لکن بودیسم متأخر تحت تأثیر هنر یونانی گندهاره و ماتورا، دیانت ایرانی و تحولات الهیاتی درونی از جمله خلق آموزۀ تریکایه و با ضرورتِ تسکین روح تشنۀ سالکان بودایی، به شمایلنگاری روی آورد. در این جستار برای نمونه، رمزپردازی، نمادگرایی و شمایلشناسی بودیستوه اَوَلوکیتشوره مورد واکاوی اجمالی قرار گرفته است و بنابر یافتهها ظاهراً در شمایلنگاری اَوَلوکیتشوره، تسبیح، نیزۀ سهشاخه، شمشیر، وَرَدَـ مودرَه، عصای الماس شاهی و نیلوفر آبی کاربرد غالبی دارند و هر یک وجهی از وجوه خویشکاری او را برمیتابد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اَوَلوکیتشوره، بودی ستوه، بودیسم مهایانه، شمایل نگاری، هنر قدسی،
عنوان انگلیسی
Religious Iconography in Buddhist Art (Iconography of Avaloktishvara)
چکیده انگلیسی مقاله
Religious iconography is a branch of the sacred art and has a high instructional, propagandist, ritualistic and empirical value to religious traditions. This artistic tendency has a high place and impotence in Buddhism and has been manifested perfectly in Bodhisattvas' miniatures. The present article, using the documentary method wants to show a short account of Holiness' manifestation in Buddhist art. The results show that the traditional Buddhism, because the lack of mythological and metaphysical codification, was devoid of iconolatry, but later Buddhism, under effects of Greek art of Qandahara and Matura, Iranian religiosity, and inner theological developments, such as, the formulation of Tri-kaya doctrine and by the necessity of appeasing the thirst spirit of Buddhist disciples, approached to iconography. In the present essay, as an example, codification, symbolism and iconography of the Bodhisattva, called Avaloktishvara, has briefly been studied. its findings show that, apparently in Avaloktishvara's iconography, beads, triple spear, sword, varada-mudra, monarchy diamond stick, and lotus have been prevalent and each of them shows a dimension of his responsibilities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سجاد دهقانزاده |
استادیار گروه ادیان و عرفان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
معصومه آقانژاد |
دانش آموختۀ کارشناسی ارشد ادیان و عرفان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
حسن نامیان |
دانش آموختۀ کارشناسی ارشد ادیان و عرفان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
نشانی اینترنتی
https://jrm.ut.ac.ir/article_69870_df22546d898d82dc44bf98212953fc74.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/586/article-586-1272342.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات