این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش ادبیات معاصر جهان، جلد ۲۳، شماره ۲، صفحات ۴۱۵-۴۳۲

عنوان فارسی انسان‌شناسی ادبی شیلر از دیدگاه پژوهش معاصر و از منظر لوکاچ
چکیده فارسی مقاله اثر فلسفی شیلر "در باب تربیت زیبایی‌شناختی انسان در رشته‌ای از نامه‌ها" انسان‌شناختی به شخصیت انسان و جامعه می‌پردازد و سه نوع شخصیت را مورد مداقه قرار میدهد: بربر، متوحش و شخصیت سوم، شخصیت‌های غیر اخلاقی و شخصیت ایده‌آل اخلاقی. لوکاچ و پژوهش‌های معاصر شخصیت‌های نمایشی شیلر را در ارتباط با نامه‌های تربیت زیبایی‌شناختی – بی‌آنکه به تحلیل انسان‌شناختی این نامه‌ها بپردازند- تجلی کمشکش درونی میان فضیلت و رذیلت می‌دانند که از آن می‌توان به نزاع میان باید‌های اخلاقی و بودنِ روانشناختی نیز تعبیر کرد. چنانچه در آثار ادبی و در اثر فلسفی شیلر شاهد حضور و تطور اندیشه‌های انسان‌شناختی شیلر باشیم، درک، دریافت و تحلیل کامل این انسان‌شناسی - انسان شناسی اثر فلسفی و آثار نمایشی - و بدین ترتیب تحلیل شخصیت‌های نمایشی در گرو نگاهی همزمان به این آثار است. بدین منظور با نگاهی به نظریه‌ی لوکاچ، پژوهش‌های معاصر و تربیت زیبایی‌شناختی شیلر به تحلیل شخصیت‌های آثار نمایشی پرداخته و سعی بر ارائه تصویری کامل از انسان‌شناسی شیلر خواهد بود .
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Literary Anthropology of Schiller from the Standpoint of Contemporary Research and from the Point of View of Lukács
چکیده انگلیسی مقاله The philosophical work of Schiller entitled "On the Aesthetic Education of Man" discusses the human character and the character of society in an anthropological form and reflects on three types of characters:Barbarian, Wilder and the Third Character. Lukács and contemporary research, know Schiller's dramatic characters in connection with the aesthetic Education -without dealing with the analysis of the anthropology of these letters- as expressions of an inner conflict between virtue and vice, which could be understood as a conflict between moral obligations and psychological being. If his anthropological insights and their transformation are the leitmotif of his works, a precise interpretation of his anthropology and thus of the analysis of dramatic figures is only possible if the anthropology of the literary and the philosophical is taken into account simultaneously. Thus, in this study, the dramatic characters are analyzed by means of Lukács point of view and the state of contemporary research, taking into account the anthropology of aesthetic education, so is a complementary picture of literary and philosophical anthropology provided.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمید رضا حاجی قاسم |
دانشجوی دکترا، گروه زبان و ادبیات آلمانی، واحد علوم وتحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

مسعود سلامی |
استادیار و عضو هیأت علمی، گروه زبان و ادبیات آلمانی، واحد علوم وتحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jor.ut.ac.ir/article_69894_71dade055884df35b2a151bc00d4a493.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1319/article-1319-1274230.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات