این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهش ادبیات معاصر جهان
، جلد ۲۳، شماره ۲، صفحات ۴۶۱-۴۸۴
عنوان فارسی
نقد گلستان سعدی از دیدگاه نظریه شناختی- اجتماعی بندورا.
چکیده فارسی مقاله
گلستان، تاثیرگذارترین کتاب نثر در ادبیات فارسی است که سعدی، شاعر و نویسنده پارسیگوی در آن به ذکر واقعیات زندگی انسان و نصایح اخلاقی، در یک دیباچه و هشت باب به نثر مُسَّجَع پرداخته است. امروزه بررسی رفتارهای مختلف انسانی در گلستان از منظر روانشناسی قابل تأمل است. این پژوهش، به دور از ملاک ارزشگذاری، به روش مقایسهای بر آن است تا نظرات سعدی را در حکایتهای گلستان با نظریه شناختی-اجتماعی بندورا مقایسه کند. شیوه پژوهش، کتابخانهای و اسنادپژوهی است و روش تحلیل نیز جنبه تطبیقی دارد و در طرح هر مفهوم به نمونههای چندی اشاره شده است. یافتههای پژوهش، حاکی از آن است که ﺳﻌﺪی از ﻗﺎﻟﺐ ﺣﻜﺎﻳﺖ ﺑﺮای ﺑﻴﺎن ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ روشهای زﻧﺪﮔﻲ ﺑﻬﺮه میگیرد و سعی دارد ﺑﺮای ﺑﻬﺒﻮد رواﺑﻂ و رﻓﺘﺎرﻫﺎی اﻧﺴﺎﻧﻲ، راﻫﻜﺎرﻫﺎﻳﻲ ﺑﻪ ﻣﺨﺎﻃﺐ ﺧﻮد اراﺋﻪ نماید. این مفاهیم اﻣﺮوزه ﺑﺎ ﻧﻈﺮﻳﻪ شناختی-اجتماعی بندورا ﻣﻄﺎﺑﻘﺖ دارد. نتایج تحقیق نشان میدهد که سعدی به مفاهیم عمده نظریه شناختی-اجتماعی بندورا نظیرِ یادگیری مشاهدهای و فرایند مؤثر بر آن، موجبیت متقابل و عاملیت انسانی در حکایات پرداخته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
گلستان، سعدی، بندورا، نظریه شناختی-اجتماعی، تعلیم و تربیت،
عنوان انگلیسی
The critique of Saadi's Gulistan with Bandura's social cognitive theory.
چکیده انگلیسی مقاله
Gulistan (a preface and eight chapters), the most influential book of prose in the classical Persian literature, that Saadi is a poet and writer Iranian to mention the realities of human life and moral exhortations in Gulistan. The very thought of a study of human behavior from Gulistan at the perspective of psychology. In this study (the evaluation criteria is not used) we used the method of compare for the psychological critique of Saadi's Gulistan with Bandura's social cognitive theory. Research method is a research library and documentation. And the analysis of the comparative aspects, and the design of each of the samples has been noted. The findings show that, Saadi is used the format of story for indicates the best ways to take advantage of life and is trying to improve relations and human behavior to your audience. These concepts today are corresponded with Bandura's social cognitive theory. The results show that the major concepts of Bandura's social cognitive theory, including observationa learning and processes affecting it, ...
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Gulistan, Saadi, Bandura, Social cognitive theory, Education
نویسندگان مقاله
رقیه علائی |
دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، ایران
سارا علائی خرایم |
دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی، (کارشناس دانشگاه فرهنگیان)، ایران
حسنعلی ویسکرمی |
عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان، لرستان، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jor.ut.ac.ir/article_69896_d3059880199f96399f63003bd94d8a82.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1319/article-1319-1274232.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات