این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۵۴-۶۱

عنوان فارسی تحلیل رابطه هوش اخلاقی و رهبری اخلاقی با دلبستگی شغلی: نقش میانجی‌گر تناسب فرد – سازمان
چکیده فارسی مقاله زمینه: امروزه دانشگاه‌ها مستلزم سبک جدیدی از رهبری هستند که از دید پیروان، فردی صادق، مورد اعتماد، منصف و با ملاحظه باشد که ‏بتواند میزان دلبستگی کارکنان و تناسب بین فرد- سازمان را جهت بهره‌وری دانشگاه به ارمغان آورد؛ بنابراین، هدف از این پژوهش، بررسی ‏رابطه هوش اخلاقی و رهبری اخلاقی با درگیری شغلی با نقش میانجی تناسب فرد-سازمان یگانگی فرد- سازمان‎ ‎بوده است.‏ روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش را کلیۀ اعضای هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا به تعداد ‏‏391 نفر تشکیل می‌دهند. براساس فرمول کوکران و با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبی، نمونه‌ای به حجم 178 آزمودنی ‏مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، چهار پرسشنامه هوش اخلاقی، رهبری اخلاقی، دلبستگی شغلی و یگانگی فرد – سازمان ‏بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده شده است.‏ یافته‌ها: نتایج نشان داد از بین مؤلفه‌های هوش اخلاقی مؤلفه مسئولیت‌‌پذیری و از بین مؤلفه‌های رهبری اخلاقی بعد اعتماد، ‏پیش‌بینی یگانگی فرد- سازمان هستند.‏ نتیجه‌گیری: از یافته‌های تحقیق می‌توان نتیجه گرفت که بین هوش اخلاقی و رهبری اخلاقی با درگیری شغلی با نقش میانجی یگانگی ‏فرد-سازمان رابطه معناداری وجود دارد؛ بنابراین برای مؤسسات آموزش عالی و مدیران آموزشی مهم است که برای افزایش دلبستگی سرمایه ‏فکری و توانمندشان و کاهش غیبت و جابه‌جایی آنان به متغیرهای حیاتی هوش اخلاقی و رهبری اخلاقی و یگانگی فرد-سازمان توجه ‏کنند.‏    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش اخلاقی، رهبری اخلاقی، یگانگی فرد- سازمان، درگیری شغلی

عنوان انگلیسی Structural Relationship between Ethical Intelligence and Ethical ‎Leadership on Job Attachment: Mediating Role of Person- Organization Fit
چکیده انگلیسی مقاله Background: Today, universities for maintaining their human resources as a capable ‎intellectual capital require a new form of leadership which is an honest, trustworthy, fair and ‎thoughtful in the sight of its crew so that he can increase ‎the level of interest among employees and retrofit the individual-organization relationship ‎toward the efficiency of the organization. Therefore, the purpose of research is to investigate ‎the effect of ethical intelligence and ethical leadership on job involvement with mediating role ‎of person-organizational proportionality and individual-organization uniqueness. ‎ Method: Research method is descriptive-correlation. Statistical population includes the entire ‎faculty members of Bu Ali University which are 391 in number. Sample size is based on ‎Cochran formula and is calculated by using stratified random sampling method (n=178). Data were gathered by four questionnaires. Data were analyzed by Pearson Correlation and structural equation model. Results: Findings show that among ethical intelligence factors, responsibility and among ethical leadership factors, trustfulness is the predictor of organization-individual uniqueness Conclusion: There is a significant relationship ‎between ethical intelligence and ethical leadership with mediating role of organization-‎individual uniqueness. Therefore, it is important for higher education institutions and ‎educational managers to pay attention to the critical variables "ethical intelligence", "ethical ‎leadership" and "organization-individual uniqueness" in order to increase intellectual capital ‎interest and their empowerment, absence reduction and their relocating. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد مهدی محبی |


حسن ریحانی همدانی |



نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-188&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-1277834.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات