این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۵۴-۶۱
عنوان فارسی
تحلیل رابطه هوش اخلاقی و رهبری اخلاقی با دلبستگی شغلی: نقش میانجیگر تناسب فرد – سازمان
چکیده فارسی مقاله
زمینه: امروزه دانشگاهها مستلزم سبک جدیدی از رهبری هستند که از دید پیروان، فردی صادق، مورد اعتماد، منصف و با ملاحظه باشد که بتواند میزان دلبستگی کارکنان و تناسب بین فرد- سازمان را جهت بهرهوری دانشگاه به ارمغان آورد؛ بنابراین، هدف از این پژوهش، بررسی رابطه هوش اخلاقی و رهبری اخلاقی با درگیری شغلی با نقش میانجی تناسب فرد-سازمان یگانگی فرد- سازمان بوده است. روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش را کلیۀ اعضای هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا به تعداد 391 نفر تشکیل میدهند. براساس فرمول کوکران و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی، نمونهای به حجم 178 آزمودنی مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، چهار پرسشنامه هوش اخلاقی، رهبری اخلاقی، دلبستگی شغلی و یگانگی فرد – سازمان بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. یافتهها: نتایج نشان داد از بین مؤلفههای هوش اخلاقی مؤلفه مسئولیتپذیری و از بین مؤلفههای رهبری اخلاقی بعد اعتماد، پیشبینی یگانگی فرد- سازمان هستند. نتیجهگیری: از یافتههای تحقیق میتوان نتیجه گرفت که بین هوش اخلاقی و رهبری اخلاقی با درگیری شغلی با نقش میانجی یگانگی فرد-سازمان رابطه معناداری وجود دارد؛ بنابراین برای مؤسسات آموزش عالی و مدیران آموزشی مهم است که برای افزایش دلبستگی سرمایه فکری و توانمندشان و کاهش غیبت و جابهجایی آنان به متغیرهای حیاتی هوش اخلاقی و رهبری اخلاقی و یگانگی فرد-سازمان توجه کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هوش اخلاقی، رهبری اخلاقی، یگانگی فرد- سازمان، درگیری شغلی
عنوان انگلیسی
Structural Relationship between Ethical Intelligence and Ethical Leadership on Job Attachment: Mediating Role of Person- Organization Fit
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Today, universities for maintaining their human resources as a capable intellectual capital require a new form of leadership which is an honest, trustworthy, fair and thoughtful in the sight of its crew so that he can increase the level of interest among employees and retrofit the individual-organization relationship toward the efficiency of the organization. Therefore, the purpose of research is to investigate the effect of ethical intelligence and ethical leadership on job involvement with mediating role of person-organizational proportionality and individual-organization uniqueness. Method: Research method is descriptive-correlation. Statistical population includes the entire faculty members of Bu Ali University which are 391 in number. Sample size is based on Cochran formula and is calculated by using stratified random sampling method (n=178). Data were gathered by four questionnaires. Data were analyzed by Pearson Correlation and structural equation model. Results: Findings show that among ethical intelligence factors, responsibility and among ethical leadership factors, trustfulness is the predictor of organization-individual uniqueness Conclusion: There is a significant relationship between ethical intelligence and ethical leadership with mediating role of organization-individual uniqueness. Therefore, it is important for higher education institutions and educational managers to pay attention to the critical variables "ethical intelligence", "ethical leadership" and "organization-individual uniqueness" in order to increase intellectual capital interest and their empowerment, absence reduction and their relocating.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد مهدی محبی |
حسن ریحانی همدانی |
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-188&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-1277834.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات