این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهارت آموزی، جلد ۵، شماره ۲۰، صفحات ۳۳-۴۴

عنوان فارسی واکاوی تأثیر آموز‌ش‌های فنی حرفه‌ای بر اشتغال روستائیان شهرستان اسلام‌آباد غرب
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش توصیفی – همبستگی حاضر واکاوی تأثیر آموزش­­های فنی و حرفه­ای بر اشتغال روستائیان شهرستان اسلام‌آباد غرب می­باشد. جامعه آماری موردمطالعه را تمامی روستاییان شرکت‌کننده در دوره­های آموزشی فنی و حرفه­ای کشاورزی در شهرستان اسلام‌آباد غرب در طی سال­های 1394-1390 (630=N)، تشکیل دادند. حجم نمونه با استفاده از جدول نمونه­گیری کرجسی و مورگان (1970)، 242 نفر تعیین و از روش نمونه­گیری تصادفی­ ساده، استفاده شد. ابزار مورداستفاده در این پژوهش پرسشنامه بود. یافته­ها حاکی از آن است که به‌طورکلی آموزش­های فنی و حرفه­ای به میزان متوسطی بر اشتغال روستائیان شهرستان اسلام‌آباد غرب تأثیر داشته است (میانگین 6/3 از 5 و انحراف معیار=4/1). نتایج همچنین نشان داد که بین وضعیت اشتغال شرکت‌کنندگان در دوره­های آموزشی فنی و حرفه­ای با غیر شرکت‌کنندگان ازنظر اشتغال تفاوت معناداری وجود دارد و شرکت‌کنندگان در دوره­های آموزشی فنی و حرفه­ای بیش­تر از سایر افراد که در دوره­های آموزشی فوق شرکت نکرده­اند، موفق به کسب شغل     می­شوند. نتایج رگرسیون چند متغیر به روش گام‌به‌گام نشان داد که 60 درصد تغییرات متغیر وابسته (اشتغال مهارت آموزان روستایی شرکت‌کننده در دوره­های آموزشی فنی و حرفه­ای) توسط چهار متغیر سابقه کار، درآمد، میزان تحصیلات و میزان برخورداری مهارت آموزان از خصیصه­های کارآفرینانه (مانند اعتمادبه‌نفس و...) تبیین می­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اشتغال، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، روستائیان، توانمندسازی.

عنوان انگلیسی An Analysis of the Impact of Professional Technical Training on the Employment of Villagers in Islamabad, West
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this descriptive-correlational study is to examine the effect of technical and vocational education on the employment of villagers in Islamabad, West. The statistical population of this study was all villagers participating in agricultural technical and vocational training courses in Islamabad, West of Iran during 2011-2012 (N = 630). The sample size was determined using a sample sampling table from Krejcie and Morgan (1970), in which 242 people were selected using simple random sampling method. The tool used in this research was a questionnaire. The findings indicate that, in general, technical and vocational training has had a moderate effect on employment of rural population in Islamabad, Iran (average of 3.63 out of 5 and standard deviations = 1.4). The results also showed that there is a significant difference between the employment status of the participants in technical and vocational training courses with non-participants in terms of employment, and the participants in technical and vocational training courses have won more jobs than other people who did not attend the training courses. The results of multiple regression analysis showed that 60% of dependent variable changes (employment of rural students participating in technical and vocational training courses) are explained by four variables of work experience, income, education, and the extent to which learners have entrepreneurial characteristics (such as self-esteem, etc.).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بهمن خسروی پور |
ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان

سهیلا پور جاوید |
آموزش کشاورزی، دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان


نشانی اینترنتی http://faslnameh.irantvto.ir/browse.php?a_code=A-10-1-20&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1221/article-1221-1279074.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علمی - ترویجی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات