این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهارت آموزی، جلد ۵، شماره ۲۰، صفحات ۹۱-۱۱۲

عنوان فارسی بررسی تأثیر مدیریت دانش بر سلامت سازمانی و توانمندسازی روان‌شناختی کارکنان ستادی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور
چکیده فارسی مقاله در آینده، جوامعی انتظار توسعه و پیشرفت خواهند داشت که سهم بیشتری از دانش را به خود اختصاص دهند. دراین‌بین سلامت سازمانی منجر به‌مواجهۀ موفقیت‌آمیز سازمان با نیروهای مانع بیرونی می‌شود و ارتقای شاخص‌های توانمندسازی روان‌شناختی کارکنان موجب بهبود عملکرد کارکنان و بهره‌وری سازمان می‌شود. هدف از تحقیق حاضر، بررسی تأثیر مدیریت دانش بر سلامت سازمانی و توانمندسازی روان‌شناختی کارکنان ستادی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور می‌باشد. نوع تحقیق، کاربردی و روش انجام تحقیق پیمایشی بوده است. نمونه­های تحقیق با روش تصادفی ساده با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 196 نفر انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل سه پرسش‌نامه استاندارد مدیریت دانش همتی (1389)، پرسش‌نامه سلامت سازمانی هوی و همکاران (1996) و پرسش‌نامه توانمندسازی روان‌شناختی اسپریتز و میشرا (1997) بوده است. روایی و پایایی پرسش‌نامه‌ها از دیدگاه صاحب‌نظران، مطلوب ارزیابی شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌های تحقیق با انجام آمار توصیفی، آزمون‌های همبستگی و رگرسیون خطی، از طریق     نرم‌افزار SPSS24 انجام شد. یافته‌های تحقیق نشان داد که مدیریت دانش و مؤلفه‌های آن بر روی متغیرهای سلامت سازمانی و توانمندسازی روان‌شناختی، تأثیر مثبت و معناداری داشته است و تنها بین مؤلفه «کاربرد دانش» و سلامت سازمانی ارتباط معناداری مشاهده نشد. نتایج تحقیق می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری مناسب‌تر در حوزه­های مدیریت دانش، سلامت سازمانی و توانمندسازی روان‌شناختی در سازمان‌ها مورداستفاده قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Knowledge Management on Organizational Health and Psychological Empowerment of Technical and Vocational Training Organization’s Staff in Iran
چکیده انگلیسی مقاله In the future, societies will be expected to develop and progress with a larger share of knowledge. In the meantime, organizational health leads to a successful encounter of the organization with external barriers, and improving the indicators of psychological empowerment of employees improves employee performance and productivity of the organization. The purpose of this study was to investigate the effect of knowledge management on organizational health and psychological empowerment of staff of the technical and vocational training organization of the country. The research type is applied, and the research method is survey. The research samples were randomly selected using Cochran's formula (196 people). The data gathering tool was Hemmatian Knowledge Management Standard (2010), Hui et al. (1996), and Organizational Health Questionnaire (1996) and Spittis and Mishra's (1997) Psychological Empowerment Questionnaire. Validity and reliability of the questionnaires were evaluated from the point of view of the experts. Data were analyzed by descriptive statistics, correlation and linear regression tests using SPSS24 software. The findings of the research showed that knowledge management and its components had a positive and significant effect on organizational health and psychological empowerment variables and there was no significant relationship between "knowledge use" and organizational health. Research results can be used as a tool for better planning and decision making in the areas of knowledge management, organizational health and psychological empowerment in organizations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله لطف اله عباسی سروک |


نسرین غلامی |
سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور


نشانی اینترنتی http://faslnameh.irantvto.ir/browse.php?a_code=A-10-1-25&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1221/article-1221-1279078.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علمی - ترویجی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات