این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
زن در توسعه و سیاست، جلد ۱۶، شماره ۴، صفحات ۴۸۳-۴۹۸

عنوان فارسی رابطۀ مصرف‌گرایی و نگاه کالایی به انسان با سیالیت عشق در زندگی زناشویی
چکیده فارسی مقاله مصرف‏گرایی یکی از شاخصه‏های دنیای مدرن است که به مصارف کالایی اکتفا نکرده و به ارتباطات و حتی ارتباط عاطفی زوجین نیز سرایت کرده است. هدف این مقاله بررسی رابطۀ فرهنگ مصرف‏گرایی‏ کالایی بر مصرف‏گرایی‏ ارتباطی زوجین یا سیالیت عشق است. این نوشته از نوع توصیفی‌ـ تبیینی است. روش این بررسی پیمایش و جامعه آماری شامل همه زنان و مردان متأهل شهر تهران است که از میان آن‌ها 384 نفر به روش نمونه‏گیری خوشه‏ای چند‌مرحله‏ای انتخاب شدند و به پرسش‌نامۀ محقق‌ساخته پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از نرم‏افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج در سطح اطمینان 95 درصد نشان داد بین مصرف‏گرایی و سیالیت عشق رابطه معنادار وجود دارد. آزمون رگرسیون گام‌به‌گام نیز نشان داد متغیرهای مستقل مصرف‏گرایی و نگاه کالایی به انسان، 1/10 درصد‏ از واریانس متغیر سیالیت عشق را پیش‏بینی می‏کنند. این یافته‌ها نشان‌دهندۀ آن است که فرهنگ مصرف‌گرایی و نگاه کالایی به انسان می‌تواند روابط بین زوجین را تحت تأثیر قرار دهد و تداوم زندگی زناشویی را متزلزل کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روابط عاطفی، زندگی زناشویی، سیالیت عشق، مصرف‌گرایی،

عنوان انگلیسی The Relationship between Consumption and Looking to Human as a Commodity with Liquid Love in Marital life
چکیده انگلیسی مقاله Consumption is one of the characteristics of the modern world, which is not limited to commodity consumption. Consumerism has affected communication and even emotional relationship between couples. The purpose of this paper is to investigate the relationship between consumerism and consumer culture on couples' relationship and the liquid love. This is a descriptive explanatory study. The method of this study is survey and the statistical population included all married women and men in Tehran. 384 of them were selected by multi-stage cluster sampling method and responded to a researcher-made questionnaire. Data were analyzed using SPSS software. The results showed there is a meaningful relationship between consumption and liquid love at 95% confidence level. Step wise regression analysis also showed that independent variables of predict 10.1 percent of the variance of the liquid love.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله منصوره زارعان |
استادیار گروه علوم اجتماعی و توسعة پژوهشکدة زنان دانشگاه الزهرا

ام‌البنین چابکی |
دانشیار گروه علوم اجتماعی و توسعة پژوهشکدة زنان دانشگاه الزهرا


نشانی اینترنتی https://jwdp.ut.ac.ir/article_69955_7338683456766222c8b894be6abcbeec.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/889/article-889-1287469.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات