این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نقش جهان - مطالعات نظری و فناوری های نوین معماری و شهرسازی، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۸۱-۹۰

عنوان فارسی مروری نو بر ادراک حسی در معماری بازار ایرانی-اسلامی (نمونه موردی: بازار کاشان)
چکیده فارسی مقاله ﻣﻘﺪﻣﻪ: در ﺑﺮﺧﻮرد ﺑﺎ ﻣﺤﯿﻂ، ادراک ﺣﺴﯽ ﻣﻘﺪﻣﻪ اوﻟﯿﻪ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﻌﻨﺎ اﺳﺖ و ﻃﺮاح ﻣﺤﯿﻂ ﺑﺎید ﺗﻔﮑﺮات ﺻﺮﻓﺎ فنی را ﺑﺎ دﻧﯿﺎی ادراک ﺣﺴﯽ ﮔﺮه ﺑﺰﻧﺪ ﺗﺎ اﻣﮑﺎن ﻧﺰدیکﺷﺪن ﺑﻪﻣﻌﻨﺎی واﻗﻌﯽ و زﻧﺪه ﻣﻮﺟﻮد در دل زﻧﺪﮔﯽ ﻣﺮدم ﻓﺮاﻫﻢ ﺷﻮد. در ﻣﻌﻤﺎری ﺷﺎﺧﺺ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺗﺸﮑﻞﻫﺎی ﮐﺎﻟﺒﺪی و رواﻧﯽ ﻣﻮﻟﻒ ﺑﻪ ﺑﺴﺘﺮی ﺑﺮای ﺷﮑﻞﮔﯿﺮی اﺛﺮ او ﺗﺒﺪیل ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ ﺗﺎ ﻣﻮﺟﺐ ﺷﻮد ﻣﺨﺎﻃﺐ ﺟﻮﻫﺮهای ﻣﻌﻨﻮی از ﺧﻮد داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﻣﻌﻤﺎری ﺳﻨﺘﯽ ایران ﺑﻪویژه ﻣﻌﻤﺎری ﺑﺎزار ایراﻧﯽ ﻧﻮﻋﯽ ﻣﻌﻤﺎری ﺗﺠﺴﻤﯽ، ادراﮐﯽ- ﺣﺴﯽ اﺳﺖ و ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺣﻮاس را ﺑﻪ ﮐﺎر ﻣﯽﮔﯿﺮد. ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮرﺳﯽ و ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻣﻔﻬﻮم و ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺑﺎزار ﮐﺎﺷﺎن ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻓﻀﺎیی ﻫﻤﺨﻮان ﺑﺎ ارزشﻫﺎ و ﻫﻮیت ایراﻧﯽ ﺑﻮد. ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ از روشﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻖ ﮐﯿﻔﯽ و ﮐﻤﯽ ﺑﻪ ﮐﺎر رﻓﺖ و ﺑﺪﻧﻪ اﺻﻠﯽ ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ روش ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ- اﮐﺘﺸﺎﻓﯽ ﺑﻮد.
ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮی: ﻣﻌﻤﺎری ﺑﺎزار ﮐﺎﺷﺎن ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮﻧﻪای از ﺑﺎزارﻫﺎی ﺳﻨﺘﯽ ایران، ﺑﺎﭘﯿﮑﺮهﻣﻨﺪﮐﺮدن ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻣﺤﺮک ﺣﻮاس، ﻧﻈﺎم ﻣﺘﻤﺮﮐﺰ ﺣﻮاس را ایجاد ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﻧﻈﺎم ﺟﻬﺖدﻫﻨﺪه اﺻﻠﯽ، ﻣﺴﯿﺮﻫﺎی ﺣﺮﮐﺘﯽ ﺑﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ دﻋﻮتﮐﻨﻨﺪﮔﯽ ﺑﻪ ﺣﺮﮐﺖ و ﮐﺸﻒ ﻓﻀﺎ را رﻗﻢ زده و در ﻓﻀﺎﻫﺎیی ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺴﺎﺟﺪ، ﺗﯿﻤﭽﻪﻫﺎ و ﻓﻀﺎﻫﺎی ﺑﺎز ﻣﺠﺎور ﺑﺎزار، آراﻣﺶ و ﺗﺎﻣﻞ را ﺑﺮای ﺑﺎﺷﻨﺪﮔﺎن در ﻓﻀﺎ ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽﺳﺎزد. در ﺑﺎزار، ﻓﺮآیند ادراﮐﯽ در ﻣﻮاﺟﻪ ﺑﺎ ازدﺣﺎم و ﺧﻠﻮت ﻣﻄﻠﻮب در ﻣﺤﯿﻂ ﺑﻪ دﺳﺖ ﻣﯽآید. این ﺧﻠﻮت در ﮔﺎم ﻧﺨﺴﺖ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ایجاد ﮐﯿﻔﯿﺖ دﻋﻮتﮐﻨﻨﺪﮔﯽ ﺑﻪ ﮐﺴﺐ آراﻣﺶ، ﺗﺎﻣﻞ، ﻏﻮر و اﻧﺪیشه ﻣﯽﺷﻮد، در ﻣﺮاﺣﻞ ﺑﻌﺪی و ﺑﺮاﺳﺎس آﮔﺎﻫﯽ اﻧﺴﺎن ﺑﻪ دریافت ﻧﻈﺎمﻫﺎی ﻣﻌﻨﺎیی و در ﻧﻬﺎیت ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺧﺖ ارزشﻫﺎ و زیباییﺷﻨﺎﺳﯽ ﻣﻨﺠﺮ ﻣﯽﺷﻮد.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله ﺑﺎزار ﮐﺎﺷﺎن،ادراک ﺣﺴﯽ،ﻓﻀﺎی ﻣﻌﻤﺎری،اﻧﺴﺎن،ﻣﻌﻤﺎری ﺑﺎزار،

عنوان انگلیسی New Interpretation of Sensory Perception in Iranian-Islamic Architecture of Bazaar: A Case Study of Bazaar of Kashan
چکیده انگلیسی مقاله Introduction Encountering with environment, sensory perception paves the way for the creation of meaning and the architect has to mix merely technical ideas with sensory perception to make it possible to approach the real and living meaning, which have been present in people’s lives. Criterion architecture, where architect’s physical and mental features prepare the formation of his work, causes the audience to find an intellectual picture of him. Iranian traditional architecture, particularly Iranian Bazaar architecture, is a type of visual-perceptual architecture, which involves all senses. The aim of this study was to investigate and understand the concept and structure of the Kashan Bazaar as a space consistent with Iranian values and identities. A combination of qualitative and quantitative research methods was used and the main body of the research was an analytical-exploratory method.
Conclusion As one of the examples of Iranian bazaars, the architecture of Bazaar of Kashan creates a sensory concentration system by embodying sensory incentives. Within the major directional system, corridors invite you to walk through them and discover the surroundings, and peace can be found in places such as mosques, Timches, and open spaces nearby. In the bazaar, the perceptual process is achieved in the face of the enormous congestion and desolation in the environment. This secrecy in the first step leads to the creation of the quality of inviting to gain tranquility, contemplation and thought; in the next stages, and based on human consciousness, it leads to the adoption of semantic systems and ultimately leads to the recognition of values and aesthetics.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ﺑﺎزار ﮐﺎﺷﺎن,ادراک ﺣﺴﯽ,ﻓﻀﺎی ﻣﻌﻤﺎری,اﻧﺴﺎن,ﻣﻌﻤﺎری ﺑﺎزار

نویسندگان مقاله زهرا عباسی |


فرح حبیب |


سیدمصطفی مختابادامریی |



نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A--45550-4&slc_lang=other&sid=2
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات