این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Agricultural Science and Technology، جلد ۲۱، شماره ۲، صفحات ۲۴۹-۲۶۳

عنوان فارسی رفتارهای دوست‌دار محیط زیست در بین دانشجویان کشاورزی: بررسی نظریه ارزش-باور-هنجار
چکیده فارسی مقاله هدف مطالعه حاضر بررسی و شناخت رفتارهای دوست‌دار محیط زیست دانشجویان در ایران است. در این مطالعه از چارچوب نظری ارزش-باور-هنجار استفاده شد. داده‌ها با استفاده یک پیمایش خود-اجرا از 295 دانشجوی کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا گردآوری و سپس با استفاده از رویکرد حداقل مربعات جزیی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج مدل‌یابی معادلات ساختاری نشان داد که نظریه ارزش-باور-هنجار می‌تواند به طور موثری برای پیش‌بینی رفتار دوست‌دار محیط زیست در بین دانشجویان در یک کشور غیرغربی و در حال توسعه به کار برده شود که این امر بیانگر اعتبار این نطریه در محیط‌های بین‌فرهنگی می‌باشد. ترتیب علّی متغیرها در نظریه مذکور هم تایید شد. به عبارت دیگر، در زنجیره علّی نظریه هر متغیر با متغیر بعدی رابطه‌ی معنی‌دار داشت. به علاوه، همانطور که فرض شده بود، متغیرهای میانجی رابطه‌ی بین متغیرهای پیش و پس از خود را به طور معنی‌داری میانجی‌گری کردند. این نتایج بیانگر آن است که نظریه ارزش-باور-هنجار برای درک و شناخت رفتارهای دوست‌دار محیط زیست در کشورهای درحال توسعه و غیرغربی، چارچوب نظری مناسب و مفیدی می‌باشد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Pro-Environmental Behaviours among Agricultural Students: An Examination of the Value-Belief-Norm Theory
چکیده انگلیسی مقاله The present study attempted to understand pro-environmental behaviours among university students in the developing country of Iran. The Value-Belief-Norm (VBN) theoretical framework was used in this study. Data were obtained from 295 agricultural students at Bu-Ali Sina University using a self-administered survey. The data were then analyzed using the Partial Least Squares approach. The structural equation modelling findings showed that the VBN theory model could effectively be applied for the prediction of pro-environmental behaviour among university students in non-Western and developing countries, which in turn affirmed the validity of this theory in intercultural settings. The variables' causal order in the VBN theory likewise was affirmed, i.e. each individual variable had a significant relationship with the next variable throughout the causal chain. Furthermore, as hypothesized, variables mediated relationships between their antecedent and outcome variables in the causal chain. These results suggest that the VBN theory is a useful framework for understanding pro-environmental behaviours in a non-Western developing country.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله | S. Karimi
Department of Agricultural Education and Extension, Faculty of Agriculture Bu-Ali Sina University Hamedan, Iran



نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-23-10416-1&slc_lang=en&sid=23
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/476/article-476-1291746.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات