این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۶، شماره ۳۳، صفحات ۱-۲۹

عنوان فارسی رابطه ی نگرش های ناکارآمد با اضطراب اجتماعی در نوجوانان دانش آموز: نقش میانجی گر تنظیم هیجان
چکیده فارسی مقاله هدف: نگرش­های ناکارآمد پیچیده‌ترین مسائل روانی شناختی جامعه امروزی است. که در دوران کودکی با نتایج و پیامدهای منفی و طولانی‌مدت از جملۀ افزایش میزان اختلال اضطراب اجتماعی پیوند دارد. با توجه به اینکه تنظیم هیجان نقش کلیدی در ایجاد علایم اختلال اضطراب اجتماعی دارد، هدف از پژوهش حاضر آزمون نقش واسطه‌ای تنظیم هیجان در رابطه بین نگرش­های ناکارآمد و علایم اختلال اضطراب اجتماعی بود. نمونه پژوهش حاضر شامل 241 دانش‌آموز دختر مقطع متوسطه دوم شهر تهران بود که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان به مقیاس اضطراب اجتماعی نوجوانان (SASA) ، مقیاس نگرش‌های ناکارآمد کودکان ونوجوانان (DAS-CA) وپرسشنامه تنظیم هیجانی (DERS) پاسخ دادند. در مطالعه حاضر به‌منظور آزمون نقش واسطه‌ای تنظیم هیجان در رابطه بین نگرش­های ناکارآمد و علایم اختلال اضطراب اجتماعی از روش آماری مدل­یابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که رابطه بین نگرش های ناکارآمد با تنظیم هیجان و اضطراب اجتماعی مثبت و معنادار بود. همچنین، در این مدل رابطه بین تنظیم هیجان با اضطراب اجتماعی نیز مثبت و معنادار بود. علاوه بر این، نتایج نشان داد که مدل مفروض واسطه­مندی نسبی تنظیم هیجان در رابطه بین نگرش­های ناکارآمد با اضطراب اجتماعی با داده­ها برازش قابل قبولی دارد. نتایج کلی نشان داد از یک‌سوی، نتایج پژوهش حاضر از نقش تعیین‌کننده نگرش­های ناکارآمد در پیش‌بینی علایم اختلال اضطراب اجتماعی حمایت می‌کند و از دیگر سوی، این نتایج نشان می‌دهد که تمایزیافتگی در مقادیر عددی منتسب به متغیر تنظیم هیجان در پیش­بینی واریانس مشترک بین حلقه­های مفهومی نگرش های ناکارآمد با اضطراب اجتماعی در نوجوانان ایفای نقش می­کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضطراب اجتماعی،تنظیم هیجان،نگرش‌های ناکارآمد،نوجوانان،

عنوان انگلیسی The relationship between dysfunctional attitudes and Social Anxiety Disorder in adolescents (students): the mediating role of Emotion Regulation
چکیده انگلیسی مقاله the aim of this study was to test the mediating role of emotion-regulation in the relationship between dysfunctional attitudes and social-anxiety disorder' symptoms.The sample of the research was including 241 high school girl's students in Tehran which were in the second multi-stage and was selected by random cluster sampling .The participants answered the questions of Social-Anxiety Scale for Adolescents(SASA),Dysfunctional Attitudes Scale for Child and Adolescents(DAS-CA)and Emotion-Regulation Questionnaire(DERS).In this study, inorder to test the mediating role at emotion-regulation in the relationship between dysfunctional attitudes and social-anxiety disorder' symptoms, structure equation model have been used. The results of the study showed that dysfunctional attitudes is having a positive and significant relationship between emotion-regulation and social-anxiety disorder. Also, this model showed that there is a positive and significant relationship between emotion-regulation and social-anxiety disorder.In this model, the relationship between emotion-regulation and social-anxiety was positive and significant.In addition, results showed that the partially mediated model of emotion-regulation on the relationship between dysfunctional attitudes and social-anxiety, had acceptable fit to data.In sum, on the one hand, the results provide further support for prediction of social-anxiety disorder's symptoms by dysfunctional attitudes and on the other hand, these findings show that the differentiation in numerical values related to emotion-regulation's variable is playing a role in anticipation he shared variance between conceptual cicles of dysfunctional attitudes and social-anxiety in adolescents.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سعید ایمانی |
گروه روانشناسی بالینی و سلامت، دانشکده روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

یاسمین الخلیل |
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان ، گروه روانشناسی بالینی و سلامت ، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

امید شکری |
استادیار گروه روانشناسی تربیتی و تحولی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات