این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۶، شماره ۳۳، صفحات ۲۹-۴۲
عنوان فارسی
رابطۀ ارگونومی روانی/ اجتماعی و ادراکی/ حرکتی کلاسهای هوشمند با سلامتی دانشآموزان
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀی مولفههای روانی/اجتماعی و ادراکی/حرکتی ارگونومی کلاسهای هوشمند با سلامتی دانشآموزان است. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان دختر و پسر ششم ابتدایی مشغول به تحصیل در کلاسهای هوشمند شهرستان بهشهر به تعداد 540 نفر بود. که با توجه به جدول کرجسی مورگان و روش نمونهگیری در دسترس 225 دانشآموز انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامۀ سلامت عمومی گلدبرگ-هیل و پرسشنامۀ محققساخته سنجش مولفههای روانی/اجتماعی و ادراکی/حرکتی ارگونومی کلاسهای هوشمند بود که روایی پرسشنامهها توسط متخصصین ارگونومی و پزشکان متخصص مورد بررسی و پس از انجام اصلاحات لازم مورد تأیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرنباخ به ترتیب 87/0 و 81/0 به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارspss در تحلیل توصیفی (تعداد، میانگین، انحراف معیار، حداقل و حداکثر، واریانس، نما و میانه) و تحلیل استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون) استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین مولفههای روانی/اجتماعی و ادراکی/حرکتی ارگونومی کلاسهای هوشمند با سلامتی دانشآموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بدینمعنی که با افزایش ارگونومی معیارهای روانی/اجتماعی و معیارهای ادراکی/حرکتی میزان سلامتی دانشآموزان افزایش مییابد و ارگونومی معیارهای روانی/اجتماعی نسبت به ارگونومی معیارهای ادراکی/حرکتی تأثیر بیشتری بر سلامتی دانشآموزان دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارگونومی،روانی/اجتماعی،ادراکی/حرکتی،کلاس هوشمند،سلامت عمومی،
عنوان انگلیسی
Psychological / social and perceptual / motor ergonomics of intelligent classes with students' health
چکیده انگلیسی مقاله
Objective of this survey is to evaluate the mental-social and conceptual-kinetic ergonomic relationship of smart classes with students’ health. Its statistical population is all girl and boy students of grade six in primary schools who were studying in the smart classes in the city of Behshahr and includes 540 students. 225 samples were selected through convenience sampling by the use of Krejcie and Morgan Table. Survey tools included Goldberg-Hill General Health Questionnaire and the researcher-made questionnaire of mental-social and conceptual-kinetic ergonomic measurement. Validity of the questionnaires was approved by experts of ergonomy, specialist doctors and test-making professors after their modifications were exerted, and their reliability was measured respectively as 0.87 and 0.81. Data analysis was done by the use of SPSS for descriptive analysis (number, mean value, standard deviation, minimum, maximum, variance, view and median) and for deductive analysis (Pearson’s correlation test and regression test). The survey findings showed that there is a significant and positive relationship between ergonomy of mental-social and conceptual-kinetic factors in the smart classes and students’ health. It means that by increase of ergonomy of mental-social and conceptual-kinetic criteria, students’ level of health increases; and ergonomy of mental-social criteria is more effective on students’ health than the ergonomy of conceptual-kinetic criteria.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علیرضا بادله |
دانشگاه فرهنگیان
فهیمه الساادت صاحبی |
آموزش و پرورش استان مازندران
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات