این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۶، شماره ۳۳، صفحات ۶۷-۸۴
عنوان فارسی
اثربخشی استعاره درمانی گروهی بر رضایت از مدرسه و تابآوری دانش آموزای دارای اُفت تحصیلی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر استعاره درمانی بر رضایت از مدرسه و تاب آوری دانش آموزان با افت عملکرد تحصیلی دوره دوم متوسطه شهرستان لنجان در سال تحصیلی 96-95 انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دارای عملکرد تحصیلی ضعیف در سال مذکور بود که 30 دانش آموز پسر بهصورت نمونه گیری تصادفی در دو گروه آزمایشی(15نفر) و کنترل(15نفر) گمارده شدند. روش پژوهش آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. مداخلات استعاره درمانی به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای طی 2 جلسه در هفته بر روی آزمودنی های گروه آزمایش انجام گرفت. ابزار مورد استفاده پرسشنامه رضایت تحصیلی هوبنر(1994) و تابآوری کانر و دیویدسون(2003) بود. دادهها با روش آماری تحلیل کواریانس (ANCOVA) تجزیه و تحلیل شد. تحلیل دادههای پژوهش نشان داد که مداخله آموزش مبتنی بر استعاره درمانی در دو متغیر رضایت از مدرسه و تاب آوری منجر به افزایش معنادار عملکرد در گروههای آزمایش نسبت به گروه گواه در مرحله پس آزمون گردید. آموزش مبتنی بر رویکرد استعاره درمانی بر رضایت نحصیلی و تاب آوری به ترتیب 92 و 84 درصد واریانس تغییرات را تبیین نمود. متغیر مستقل در این مرحله بر خرده مقیاس های متغیر تاب آوری شامل شایستگی و استحکام شخصی، اعتماد به غرایز شخصی و تحمل عواطف منفی، پذیرش مثبت عواطف و روابط ایمن، کنترل و تاثیرات معنوی به ترتیب 59، 77، 84، 77 و 58 درصد از تغییرات متغیرهای وابسته را تبیین نمود (05/0(P
کلیدواژههای فارسی مقاله
اُفت تحصیلی،تاب آوری،رضایت از مدرسه،استعاره درمانی،
عنوان انگلیسی
Effectiveness of group metaphor model on school satisfaction and resilience of students with academic failure
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to investigate the effect of metaphoric therapy on school satisfaction and resilience of students with decreasing academic performance in the second grade secondary school of Lenjan, 96-95. The statistical population of the study consisted of all students with poor academic performance in the academic year of 1996-96. 30 students were selected by multi-stage random cluster sampling and randomly assigned to two experimental groups (15 subjects) and control (n = 15). The research method was pre-test and post-test with control group. Meta-therapy interventions were performed for 8 sessions of 90 minutes in 2 sessions per week in the experimental group. The instrument used was Hubner's academic satisfaction questionnaire (1994) and the persistence of Connor and Davidson (2003). Data were analyzed using Mannova's covariance analysis. Analysis of the research data showed that the intervention of meta-therapy based education in two variables of school satisfaction and resilience led to a significant increase in performance in the experimental groups compared to the control group in the post-test phase. Education based on the meta-therapy approach on non-survival and resilience satisfies 92% and 84% of variation variation, respectively. Independent variable at this stage on the resiliency variable subscales including personal competence and solidity, trust in personal instincts and tolerance of negative emotions, positive admission of emotions and safe relationships, control and spiritual influences were 59, 77, 84, 77 and 58 percent, respectively. It explains the changes in dependent variables (P
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عباس روحانی |
عضو هیات علمی
حمید اشراقی |
هسته مشاوره سازمان آموزش و پرورش لنجان/اصفهان/ایران
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات