این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مهارت آموزی
، جلد ۱، شماره ۵، صفحات ۲۱-۳۴
عنوان فارسی
کاربرد تکنیک AHP در اولویتبندی مؤلفههای سنجش کیفیت آموزش دورههای کارگاهی فنی و حرفهای
چکیده فارسی مقاله
نظر به اهمیت ویژه و پایهای بودن آموزش باکیفیت و روزآمد در دنیای پویای کنونی، از یک سو و جایگاه برجسته مراکز آموزش فنی و حرفهای در ایفای نقش مهارتآموزی، از دیگر سو، پژوهش حاضر در سال 1391 با هدف شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش مهارتهای فنی در کارگاههای آموزشی شهرستان بم صورت پذیرفته است. پس از شناسایی مؤلفهها و زیرشاخصهای مؤثر بر سنجش کیفیت دورههای آموزشی، دادههای مورد نیاز، از طریق طراحی و تکمیل پرسشنامه از مربیان و هنرآموزان کارگاههای آموزشی جمعآوری، و با تکنیک تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و بهرهگیری از نرمافزار تخصصیExpert Choice تحلیل شد. یافتهها نشان داد، از میان مؤلفههای مؤثر بر کیفیت آموزش، میزان انگیزهی یادگیرنده، تسلّط مربی به موضوع تدریس، و کافیبودن ابزار و مواد مصرفی، بهترتیب دارای بیشترین ضریب اهمیت وزنی بودهاند، در حالیکه کیفیت مواد مصرفی، کمترین ضریب وزنی را به خود اختصاص داده است. در پایان، پیشنهادهایی بهمنظور ارزیابی بهتر کیفیت آموزش دورههای کارگاهی فنی و حرفهای به مدیران و سیاستگزاران ارائه گردید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش، کارگاه، تحلیل سلسله مراتبی، فنی و حرفهای، رتبهبندی، بم.
عنوان انگلیسی
Application of AHP Technique in Ranking of Training Quality Measures in Technical and Vocational Workshops
چکیده انگلیسی مقاله
Considering the specific importance and basically the qualified and update education in present dynamic world, as well as the conspicuous position of technical and vocational training centers on portrayal the skill training, this study has been conducted with aim of identifying and ranking the factors affecting training quality in technical skills in workshops of Bam districts on 2012. After identifying the measures and sub-criteria affecting measurement quality training workshops, the necessary data were collected via designing and completing questionnaires via workshops' trainers and trainees, and was analyzed using Analytical Hierarchy Process (AHP) technique by specialized Expert Choice (EC) software. The results revealed that among factors affecting the quality of training, the level of learner motivation, mastery trainer to teaching issue and sufficiency tools and materials, had the most important weighted coefficient, respectively. While, the quality of materials had the minimum weighted coefficient. Finally, some recommendations have been suggested in order to better assess the quality of technical and vocational training workshops to managers and policymakers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی دریجانی |
موسی دریجانی |
مربی مرکز آموزش فنی و حرفهای شهرستان بم.
امین فتاحی |
مربی مرکز آموزش فنی و حرفهای شهرستان بم.
اسماعیل دریجانی |
نشانی اینترنتی
http://faslnameh.irantvto.ir/browse.php?a_code=A-10-1-33&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1221/article-1221-1302945.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
علمی - ترویجی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات