این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در نظام های آموزشی، جلد ۴، شماره ۹، صفحات ۹-۲۶

عنوان فارسی بررسی عوامل انگیزشی و نگرشی مؤثر در پیش‌بینی پیشرفت ریاضیات، به منظور تدوین یک مدل ساختاری برای دانش‌آموزان پایه دوم دبیرستان
چکیده فارسی مقاله ریاضیات از درس‌های مهمی است که یادگیری آن می‌تواند در تمامی عرصه‌های زندگی تأثیرگذار باشد. این پژوهش، با هدف تدوین مُدلی برای تبیین و پیش‌بینی پیشرفت ریاضی بر اساس باورهای انگیزشی دانش‌آموزان انجام شده است. روش پژوهش، همبستگی از نوع پیش‌بینی است. پس از تهیۀ ابزار اندازه‌گیری و تعیین روایی و پایایی آن، از بین جامعۀ آماری پسران دانش‌آموز سال دوم دبیرستآنهای دولتی تهران، نمونه‌ای به حجم 120 نفر دانش‌آموز به روش خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شد و پرسشنامه‌های مربوطه را تکمیل کردند. نمرۀ ریاضی هر یک از دانش‌آموزان نیز به عنوان ملاک پیشرفت ریاضی اخذ شد. داده‌های جمع‌آوری‌شده به وسیله نرم‌افزار spss و لیزرل مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. متغیرهای پژوهش توصیف شدند و مدل پیشنهادی بر اساس فرضیه‌های پژوهش به آزمون گذاشته شد. یافته‌های به دست آمده فرضیه اول را تأیید کردند. بدین معنی که می‌توان برای پیش‌بینی پیشرفت ریاضی بر اساس عوامل فردی، آموزشگاهی و خانوادگی معادلۀ رگرسیون را صورت‌بندی کرد و نشان داد که این عوامل سه‌گانه، روی هم 98 درصد از واریانس پیشرفت ریاضی را تبیین می‌کنند. برای آزمون فرضیه دوم از روش تحلیل مسیر استفاده شد و نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی برازندگی ندارد. نتایج آزمون فرضیه سوم نشان داد که عوامل فردی 67 درصد، عوامل آموزشگاهی 61 درصد و عوامل خانوادگی 49 درصد در پیش‌بینی پیشرفت ریاضیات سهم دارند. نتایج آزمون فرضیۀ چهارم نشان داد که عوامل آموزشگاهی نسبت به عوامل خانوادگی واریانس بیشتری از پیشرفت ریاضی را تبیین می‌کنند، گرچه عوامل خانوادگی هم تأثیر معنی‌داری بر پیشرفت ریاضی دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله باورهای انگیزشی، پیشرفت ریاضی، مدل، رگرسیون، تحلیل مسیر،

عنوان انگلیسی -
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی دلاور |
استاد دانشگاه علامه طباطبایی

محمد قربانی |
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات