این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۳، شماره ۷، صفحات ۹-۲۱
عنوان فارسی
تأثیر انتظار معلم بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال اول متوسطه
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر انتظارات معلم بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایۀ اول متوسطه انجام شده است. جامعۀ پژوهش عبارت بود از کلیۀ دانشآموزان دختر و پسر سال اول متوسطۀ منطقۀ زیرکوه شهرستان قائن که در سال تحصیلی 87 - 1386 مشغول به تحصیل بودند. به منظور انتخاب نمونۀ آماری پژوهش، دو دبیرستان پسرانه و دو دبیرستان دخترانه از بین یازده دبیرستان منطقۀ زیرکوه قائن به صورت تصادفی انتخاب شدند. سپس، از هر دبیرستان دو کلاس، در مجموع چهار کلاس به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شد. بدین ترتیب، مجموع دانشآموزان چهار کلاس به تعداد 101 نفر (55 دختر و 46 پسر) حجم نمونۀ آماری این پژوهش را تشکیل داد. با توجه به آزمایشی بودن روش پژوهش، به طور تصادفی، تعداد 46 نفر (21 پسر و 25 دختر) از افراد گروه نمونه در گروه کنترل و 55 نفر (25 پسر و 30 دختر) در گروه آزمایش جایگزین شدند. طی مدت چهار ماه، چهار ساعت در هفته، توسط چهار نفر از معلمانی که خود قبلاً در رابطه با انتظارات معلم از دانشآموزان، آموزشهای لازم را دیده بودند، به گروه آزمایش و آموزشهای لازم ارائه شد. فرضیههای این پژوهش عبارت بودند از: فرضیۀ اصلی: انتظارات مثبت معلم بر یادگیری درس فیزیک مؤثر است و فرضیههای فرعی: انتظارات مثبت معلم بر یادگیری دختران در درس فیزیک مؤثر است؛ انتظارات مثبت معلم بر یادگیری پسران در درس فیزیک مؤثر است؛ انتظارات مثبت معلم بر یادگیری دختران و پسران در درس فیزیک اثر متفاوت دارد. دادههای جمعآوریشده مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که انتظارات مثبت معلم از دانشآموزان میتواند پیشرفت تحصیلی آنان را افزایش دهد. این تأثیر در درس فیزیک برای دانشآموزان دختر محسوستر بود. از لحاظ جنسیت، تفاوت چشمگیری بین دانشآموزان دختر و پسر در میزان پیشرفت تحصیلی مشاهده نشد، ولی دانشآموزان دختر بیشتر تحت تأثیر انتظارات معلم قرار گرفتند. با توجه به این نتایج میتوان گفت، با داشتن انتظارات مثبت و انتقال آنان به دانشآموزان میتوان وضعیت تحصیلیشان را بهبود بخشید و حتی میزان افت تحصیلی در مدارس را تا حدودی کاهش داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
انتظارات معلم، پیشرفت تحصیلی، دانشآموز، متوسطه،
عنوان انگلیسی
-
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهدی امیر احمدی |
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
نورعلی فرخی |
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
حسن اسدزاده |
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات