این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
طب و تزکیه
، جلد ۲۷، شماره ۴ ویژه نامه دستاورد چهل ساله نظام آموزش عالی، صفحات ۲۶۰-۲۷۰
عنوان فارسی
طراحی و استقرار سیستم ملی اعتباربخشی و ارزشیابی مراکز آموزش مجازی دانشگاه های علوم پزشکی کشور
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: با توجه به سیاستهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر توسعه و تقویت آموزش مجازی در سطح دانشگاههای علوم پزشکی کشور و لزوم برنامهریزی و هدایت دانشکدهها و مراکز آموزش مجازی در این دانشگاهها، سیستم ملی اعتباربخشی و ارزشیابی مراکز آموزش مجازی دانشگاههای علوم پزشکی کشور طراحی و مستقر شد. روش کار: در این طرح برای ارزشیابی مراکز آموزش مجازی از رویکرد ارزشیابی مبتنی بر نظر خبرگان و الگوی اعتباربخشی استفاده شد. ابتدا با مطالعات کتابخانهای وضعیت و ساختار سیستمهای اعتباربخشی در یادگیری الکترونیکی در جهان بررسی شد. سپس کمیتهای تخصصی متشکل از صاحبنظران و متخصصان یادگیری الکترونیکی تشکیل شده و پیشنویس استانداردهای اعتباربخشی طراحی شدند. استانداردهای نهایی با استفاده از تکنیک دلفی با نظرات صاحب نظران کشور نهایی گردید. در مرحله بعد ساختار و روند اجرایی اعتباربخشی طراحی شده و در مراجع مربوطه مصوب شد. دستورالعملهای اعتباربخشی مراکز آموزش مجازی نیز تدوین شده و برنامه عملیاتی برای اجرای آن تهیه و ارائه گردید. نتایج: آیین نامه چگونگی اجرا و ساختار اعتباربخشی مراکز آموزش مجازی و مجموعه استانداردهای اعتباربخشی در نشست 258 شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی کشور در بهمن ماه 1395به تصویب رسید. مجموعه استانداردها شامل چهار حیطه حاکمیتی (5 استاندارد)، زیرساخت (6 استاندارد)، فرآیندهای آموزشی (5 استاندارد) و مشاوره و حمایت (3 استاندارد) میباشد. نتیجهگیری: هم اکنون از این مجموعه استاندارد برای ارزشیابی مراکز آموزش مجازی کشور استفاده میشود و دانشگاهها از آنها به عنوان یک راهنما برای توسعه کمی و کیفی بهره میبرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Designing and establishment of Accreditation system for evaluation of Virtual schools and centers
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The aim of this study was to develop and implement a national accreditation system for virtual centers and schools of Universities of Medical Sciences, according to Ministry of Health and Medical Education policies, which are documented in the package of Medical Education Innovation Plan. Methods: In this study the expertise oriented approach and accreditation model was chosen for evaluation. At the first step an extensive library study was performed and accreditation and quality assurance systems in developed countries were assessed extensively. Then an expert committee including medical educationists and e-learning specialists was organized. The draft of standards and consequent rules and regulation of accreditation body were designed. Afterward all standards were finalized through a national Delphi process among all eLearning stakeholders around the country. Results: These documents were legislated in Ministry of Health and Medical Education. The standards consisted of four main domains: governance (5 standards), infrastructure (6 standards), educational affairs (5 standards) and consultation and support (3 standards). Conclusion: Currently this system is being used for evaluation of virtual centers of Universities of Medical Sciences in Iran.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
آیین محمدی |
گروه یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، دانشکده مجازی، قطب علمی یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاون زیر ساخت دانشگاه علوم پزشکی مجازی، تهران، ایران
ریتا مجتهدزاده |
گروه یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، دانشکده مجازی، قطب علمی یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیر کارگروه LMS-MOOCs کشوری دانشگاه علوم پزشکی مجازی، تهران، ایران
شادی اسدزندی |
کارشناس دانشکده مجازی، قطب علمی یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سید ناصر استاد |
گروه فارماکولوژی و توکسیکولوژی، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس دانشگاه علوم پزشکی مجازی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://www.tebvatazkiye.ir/article_83327_31783a8c8438eeea912c516d1ffcf6aa.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/148/article-148-1304238.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات