این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۲، شماره ۴۳، صفحات ۱-۱
عنوان فارسی
چگونگی کاربست قدرت در استقلال دانشگاهی در نظام آموزش عالی ایران: یک تحلیل گفتمان انتقادی
چکیده فارسی مقاله
در بررسی و تحلیل ماهیت استقلال دانشگاهی در نظامهای آموزش عالی، ارزیابی و تبیین رابطه میان دو نهاد دولت و دانشگاه از اهمیت ویژهای برخوردار است. به میزانی که دولت بر سیاستگذاریهای آموزش عالی دخالت و کنترل دارد، به همان تناسب اصل استقلال دانشگاه با چالش روبرو میشود. پژوهش حاضر با هدف فهم و تبیین چگونگی حضور و اثرگذاری نهاد قدرت بر آموزش عالی ایران انجام شده است. روششناسی این پژوهش متاثر از رویکرد نورمن فرکلاو، «تحلیل گفتمان انتقادی» می باشد. اسناد و متون مورد مطالعه این پژوهش شامل کلیه متون و منابع نوشتاری و گفتاری است که پیرامون شرایط استقلال دانشگاهی در ایران و در ابعاد چهارگانه استقلال سازمانی، علمی، مالی و استخدامی مطرح هستند. با توجه به رویکرد تحلیل گفتمان، روش عملی جمع-آوری دادهها، مرور اسناد است. یافتههای پژوهش نشان میدهد، نهاد دولت از طریق عوامل معتنابهی بر هر چهار نوع استقلال دانشگاهی در نظام آموزش عالی ایران تاثیر میگذارد. این عوامل به سه دسته «نظارتی و کنترلی»، «اداری و حقوقی»، و «مالی و آموزشی» تقسیم و طبقهبندی شدهاند. با استناد به یافتههای این پژوهش، مطالبه صنفی و تلاش اجتماع علمی برای غلبه بر سیاستها و رویههای کنونی اعمال قدرت از سوی نهاد دولت بر استقلال دانشگاهی در ایران اکیداً پیشنهاد می شود. علاوه بر آن، «تعدیل نگرشهای سیاسی»، «بازنگری دیدگاه سنتی و دولتگرا در حکمرانی آموزش عالی» و «تلاش برای احیای استقلال استخدامی دانشگاهها» سه راهبرد سیاستی اصلی در احیای استقلال دانشگاهی در ایران قلمداد می شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Understanding Power Practice in University Autonomy in Higher Education System of Iran: A Critical Discourse Analysis
چکیده انگلیسی مقاله
In examining and analyzing the nature of university autonomy in higher education systems, evaluation and explanation of the relationship between the two institutions of government and university is of particular importance. As the government interferes and controls the policies of higher education, the university is faced with the challenge of the autonomy of the university. The purpose of this study was to understand and explain how the power institution is present and effective on Iran's higher education. The methodology of this research is influenced by Norman Fairclough approach, "Critical Discourse Analysis". The documents and texts of this study consist of all texts and written and spoken literature on the conditions of university autonomy in Iran. Given the discursive analysis approach, the practical way of collecting data is to review documents. The findings of the research show that the state institution influences all four types of university autonomy in Iran's higher education system through its significant factors. These factors are classified and categorized into three categories: "regulatory and control", "administrative and legal", and "financial and educational". Based on the findings of this study, the demands of the trade ::union:: and the efforts of the scientific community to overcome the current policies and procedures of exercising power by the state institution on academic autonomy in Iran are strongly suggested. In addition, "moderating political attitudes," "revising the traditional and state-based view on higher education governance," and "efforts to revive university autonomy", are three main strategies for restoring university autonomy in Iran.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ابراهیم خلیلی |
علوم پایه ، دانشکده فارابی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات