این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Recherches en Langue et Litterature Françaises، جلد ۱۲، شماره ۲۲، صفحات ۳۵-۵۳

عنوان فارسی گفتمان تاریخ در تربیت احساساتی اثر گوستاو فلوبر
چکیده فارسی مقاله اهمیت، جذابیت و نوگراییِ تربیت احساساتی اثر گوستاو فلوبر تا اندازۀ زیادی از الحاق تاریخ در رمان ناشی می‌شود. برخی از منتقدان امروزی بر این عقیده­اند­ که برای اجتناب از ارائۀ قاعده‌مند تاریخ در ساختار داستانی، فلوبر از یک نظام بی‌سابقه و مبتکرانه بهره برده است. بنابراین نقد مدرن به بوطیقای تاریخ علاقه نشان می‌دهد یا به عبارت بهتر به گونه‌ای از گفتمان خاص که به مدد آن فلوبر در یک اثر تخیلی، واقعیت سیاسی عصر خود را می‌سازد، به هم می‌ریزد و دوباره می‌سازد. در واقع ما درصدد مطالعۀ روندی هستیم که به تنظیم و سازمان‌دهی وقایع تاریخی می‌انجامد، تا نشان دهیم چگونه انقلاب 1848 در سراسر رمان به شیوه‌ای پراکنده و از خلال صحنه‌ها، گفتگوها و رویدادها ارائه شده است. برای احاطۀ بیشتر به مسئله، به بررسی شیوه‌ها و فرآیندهای نوینی می‌پردازیم که فلوبر برای صرف نظر کردن از گفتمان صریح تاریخی آن­ها را خلق می‌کند. این فرآیندها به تاریخ امکان می­دهند تا خود را به مدد زاویۀ دید درونی و کارکرد روایی توصیف‌ها به صورت منقطع نقل کند. در واقع از خلال قطعه‌های توصیفیِ پراکنده است که فلوبر در به حاشیه بردن تاریخ موفق می‌شود و بدین گونه حضور آن را از طریق غیبتش مشخص‌تر و شاید حتی برای خواننده جذاب‌تر می‌سازد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله گفتمان، تاریخ، فلوبر، بوطیقا، اثر تخیلی،

عنوان انگلیسی Discours de l’Histoire dans L’Éducation Sentimentale de Gustave Flaubert
چکیده انگلیسی مقاله L'un des aspects modernes de L'Éducation sentimentale de Flaubert concerne l'insertion de l'Histoire dans son roman. La plupart des critiques modernes estiment qu'il a créé un « système » original pour éviter la présentation systématique de l'Histoire dans la trame romanesque. La critique moderne s'intéresse donc à la poétique de l'Histoire ou plutôt à un type de discours particulier grâce auquel Flaubert construit, déconstruit et reconstruit la réalité politique de son époque dans la fiction. Il s'agit en effet de tout un travail d'agencement et d'organisation que nous allons étudier dans cet article pour démontrer comment la révolution de 1848 est présentée tout au long du roman d'une manière fragmentaire à travers les scènes, les dialogues et les épisodes. Pour mieux cerner le problème, nous allons nous pencher notamment sur les procédés modernes que Flaubert invente pour abandonner le discours explicite de l'Histoire. Ces procédés lui permettent de laisser l'Histoire se raconter par bribes grâce à la focalisation interne et à la fonction narrative de la description. En fait, c'est à travers les passages descriptifs éparpillés que Flaubert parvient à marginaliser l'Histoire et la rendre de cette manière plus présente par son absence et peut-être même plus attirante pour le lecteur.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Flaubert, Discours, Histoire, Poétique, Fiction

نویسندگان مقاله Amir reza HADJINIA |
Doctorante en langue et littérature françaises, Université Shahid Beheshti, Iran

Nasrindokht Khattate |
Professeur, Université Shahid Beheshti, Iran


نشانی اینترنتی http://france.tabrizu.ac.ir/article_8092_4e308958bcc56ac5ae1304a64eeca860.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1338/article-1338-1309695.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fr
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات